1 300 jobb försvinner vid Saab i Trollhättan

Var femte anställd bort – förändringar i företagsledningen

NYHETER

TROLLHÄTTAN

Så många som 1 300 jobb ska bort från Saab i Trollhättan, uppger Financial Times tyska upplaga.

Saab:s presschef Christer Nilsson ville inte kommentera uppgifterna på tisdagskvällen.

Enligt Financial Times nätupplaga ska 20 procent av de 6 600 anställda i Trollhättan bort. Tidningen, som åberopar källor i koncernledningen, skriver också att företaget planerar att göra nedskärningarna utan uppsägningar.

Detta ska vara en del i en ny rationaliseringsplan, kallad Viggen, som ska presenteras av Saab Automobiles vd och ordförande Peter Augustsson på onsdagen. Viggen sägs vara en Saabversion av den rationaliseringsplan som genomförs vid Opel och som kallas Olympia.

- Mycket ur Olympiaprojektet kommer vi också att genomföra vid Saab, säger en anonym koncerntalesman till Financial Times Deutschland.

Samtidigt aviseras förändringar i företagsledningen.

Vill inte kommentera

Saab:s presschef Christer Nilsson ville varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

- Vi kommenterar inte spekulationer i media. Åtgärdsprogrammet presenteras på en presskonferens i morgon, sade han till TT på tisdagskvällen.

Neddragningarna på Saab är framtvingade av att förlusterna åter rakat i höjden på ett sätt som inte accepteras av den amerikanske ägaren General Motors.

Första halvåret medförde en förlust på 1,2 miljarder kronor och andra halvåret lär bli ännu värre. Det åtgärdspaket som presenteras på onsdagen syftar till att sänka kostnaderna nästa år för att få ekonomin i bättre balans.

Sedan GM gick in som hälftenägare 1990 och därefter som ensam ägare 2000 har förlusterna hopats och beräknas uppgå till 15 miljarder.

Varumärkessatsning

Under de senaste åren har Saab satsat hårt på att stärka varumärket, bland annat genom ett par uppmärksammade konceptbilar som antyder hur den framtida designen på företagets bilar kommer att se ut.

Inför introduktionen av den nya 9-3-modellen har fem miljarder plöjts ned i fabriken i Trollhättan. Bara marknadsföringen av den nya bilen kostar drygt en miljard.

Produktionen av 9-3 når i år inte upp till målet på 30 000 bilar utan stannar på 27 000, uppger Finans Vision.

- Vi hade en väldigt aggressiv och optimistisk plan som var svår att möta. Planen innehöll en tuff upptrappning av produktionsvolymen både med tanke på att vi har en ny fabrik och en ny bil. I slutändan tycker jag att vi ändå har lyckats väldigt bra, sade presschef Christer Nilsson.

Leif Svensson/TT Benny Öinert/TT