Skräckbåt på väg till Sverige

Skrotskeppet med 53 000 ton olja ska gå längs kusten

NYHETER

PARIS

I dag fyller ett nytt skräckskepp sina tankar med 53 000 ton tjock olja i Tallinn.

För att sedan gå längs den svenska kusten.

PÅ SVARTA LISTAN Med 53 000 ton olja i tankarna ska ett nytt skräckfartyg sätta kursen mot den svenska kusten. Byzantio är byggt samma år som oljetankern Prestige - som sjönk utanför spanska kusten. Byzantio har prickats 20 gånger - bara i år.
PÅ SVARTA LISTAN Med 53 000 ton olja i tankarna ska ett nytt skräckfartyg sätta kursen mot den svenska kusten. Byzantio är byggt samma år som oljetankern Prestige - som sjönk utanför spanska kusten. Byzantio har prickats 20 gånger - bara i år.

Det är bara en vecka sedan den skrotfärdiga oljetankern Prestige sjönk utanför Spanien.

Nu har dess redare hyrt in ett annat "vrak": Byzantio.

- Byzantio ser ut som urtypen av ett skepp i dåligt skick, säger en sjöfartsexpert i London.

Oljetankern är gammal: den sjösattes 1976 och har inga dubbla skrov.

Och ansvaret är utspätt.

Bristande säkerhet

Fartyget går under Maltaflagg, men hyrs in av det ryska olje- och industrikonglomeratet Alfa Group genom den grekiska filialen Crown Resources.

Skeppet figurerar på den svarta listan inom det så kallade Parisprotokollets organ för hamnkontroll.

Bara i år har Byzantio prickats tjugo gånger vid olika stickkontroller.

S I augusti hölls oljetankern kvar i Dublins hamn i en vecka på grund av bristande säkerhet på åtta punkter. Det saknades bland annat nödvändiga brandsläckare.

Enligt källor hos Lloyds Intelligence Unit kunde inte heller officerarna uppvisa korrekta diplom.

S I april kolliderade Byzantio med ett annat skepp i Medelhavet.

S I mars konstaterade belgiska inspektörer brister i livräddningsutrustningen.

Enligt Lloyd"s ska Byzantio styra mot S:t Petersburg innan det lämnar Östersjön.

Enligt den franska tidningen Le Parisien kommer skräckfartyget att lämna Tallinn på torsdag med Singapore eller Indonesien som slutdestination. Vissa redare låter skräpbåtarna ta en sista last dit innan båten skrotas definitivt, på plats.

I Spanien har oljan tagit död på Spaniens sista sillgrisslor.

I Sverige häckar den fågelarten på Karlsöarna och Hallands Väderö.

Skärper reglerna

Från och med i dag skärper Frankrike och Spanien reglerna för vilka fartyg som får närma sig deras kust.

- Vi ska kunna förbjuda alla skepp som vi anser utgöra en fara för oss inom en zon på 200 sjömil från kusten, säger Spaniens premiärminister José Maria Aznar.

Reglerna avser skepp utan dubbla skrov, äldre än femton år, med olja i lasten och med allmänt suspekta register.

Byzantio är just ett sådant skepp.

Magnus Falkehed