Barnkanalen – rikemans-tv

”Ännu ett krav på dyr teknik som ställs på föräldrarna”

"FRÄCKT" Janna Olzon, här med ett grannbarn, är ordförande i ensamstående föräldrar. Hon tycker det är fräckt av SVT att ”sukta” barnen genom att sända delar av den nya barnkanalens utbud på vanliga tv-nätet. ”Nu kommer ungarna att tjata på sina föräldrar. För ensamstående och låginkomsttagare innebär det ännu ett nej”, säger hon.
Foto: Lasse Allard
"FRÄCKT" Janna Olzon, här med ett grannbarn, är ordförande i ensamstående föräldrar. Hon tycker det är fräckt av SVT att ”sukta” barnen genom att sända delar av den nya barnkanalens utbud på vanliga tv-nätet. ”Nu kommer ungarna att tjata på sina föräldrar. För ensamstående och låginkomsttagare innebär det ännu ett nej”, säger hon.
NYHETER

Under julen har alla kunnat se SVT:s nya temakanal för barn.

Men snart är det slut på gratistittandet.

Den nya barnkanalen riskerar att bli rikemans-tv.

– Det här är ännu ett krav på dyr teknik som samhället ställer på föräldrarna, säger Janna Olzon, ordförande i Makalösa föräldrar.

Organisationen har cirka 1 100 medlemmar bland ensamstående mammor och pappor i hela landet.

Ökar pressen

Många har svårt att få ekonomin att gå ihop. Skolans krav på datorer, bredband och video eller dvd i hemmet sätter hård press på redan pressade föräldrar.

– Vi får väldigt många samtal om ekonomi från våra medlemmar, säger Janna Olzon.

SVT:s nya digitala barnkanal hade premiär dagen före julafton. Under jul- och nyårshelgen har barnkanalen parallellsänt i SVT 1.

Men tillbaka i vardagen krävs satellit- eller kabel-tv-abonnemang alternativt digitalbox för att se barnkanalen. Hos UPC, Comhem och Canal Digital ingår barnkanalen i olika paketerbjudanden. En ny box för det digitala marknätet kostar 1 500–3 000 kronor.

Ungarna tjatar

Janna Olzon tycker det är fräckt att ”sukta” barnen genom att först sända i vanliga tv-nätet. Särskilt med tanke på att det är licensfinansierade SVT som ligger bakom.

– Nu kommer ungarna att tjata på sina föräldrar. För ensamstående och låginkomsttagare innebär det ännu ett nej. Man får säga nej hela tiden, säger hon.

Det är inte första gången som SVT:s digitalsatsning får kritik. Men vd Christina Jutterström hävdar att företaget jobbar hårt med att sänka kostnaderna för tittarna.

Från och med årsskiftet är månadsavgiften för SVT:s kanaler i det digitala marknätet borta. Förhandlingar pågår med boxföretagen om att sälja billigare digitalboxar.

– Det är en myt att en markbox måste vara dyr. Jag köpte en ny i veckan för 1 495. Redan i år hoppas vi få ner kostnaden med hälften, säger Christina Jutterström.

Orättvis kritik

Men mest tycker hon att kritiken är orättvis. Det är riksdagen som har gett SVT uppdraget att satsa på digital teknik. Samtidigt som politikerna än så länge gör tummen ner åt att dela ut gratis digitalboxar.

– Vi kan inte göra något åt det teknikskifte som pågår. Om några år kommer alla sändningar att vara digitala, säger Jutterström.

De nya temakanalerna

Katarina Sternudd