Telia drar ner på servicen

Inte längre möjligt ringa collect call från Sverige

NYHETER

Nu kan du inte längre ringa collect call till eller från Sverige.

Tjänsten är inte lönsam, enligt Telia.

– Detta är en service som måste finnas, säger José Luis Belmar, journalist som ringer collect call dagligen.

"MÅSTE FINNAS" Journalisten José Luis Belmar har ringt collect call varje dag sedan 1999 till redaktionen i Mexiko för att läsa upp sina radioinslag. Nu är det slut med det. "Det här är en service som måste finnas", säger han.
Foto: Mattias Carlsson
"MÅSTE FINNAS" Journalisten José Luis Belmar har ringt collect call varje dag sedan 1999 till redaktionen i Mexiko för att läsa upp sina radioinslag. Nu är det slut med det. "Det här är en service som måste finnas", säger han.

Fram till nyår gick det bra att ringa collect calls – samtal som betalas av mottagaren – både till och från Sverige.

Nu är det slut med det.

Telia Sonera har från och med den 1 januari sagt upp avtalet med ett 70-tal länder.

José Luis Belmar arbetar som nyhetskorrespondent, bland annat åt den mexikanska radiostationen Radio Mil.

Varje dag sedan 1999 har han ringt collect till redaktionen och läst in sina radioinslag.

”De måste tänka om”

Nu måste i stället redaktionen ringa upp honom varje kväll vid givet klockslag.

– Denna service måste finnas för det svenska folket. Telia måste tänka om, säger José Luis Belmar.

Han jämför Telia Sonera med en restaurang:

– Bara för att en enskild rätt på menyn inte går med vinst kan man inte ta bort rätten från menyn. Då överlever inte restaurangen. En service betalar en annan.

Han säger att han trots allt kan fortsätta arbeta – även om det blir svårare.

Däremot tänker han på många andra som kan behöva ringa collect – både till och från Sverige.

Tre tjänster bort

– Hur ska exempelvis svenskar som hamnar i en krissituation utomlands kunna ringa hem till Sverige? Detta är ett dåligt beslut, säger han.

De tre tjänster som nu tagits bort är Sverige direkt, Telia access och Telia travelcard.

– Det är för få som använder tjänsterna. De går med förlust, säger Ulf Höglund, divisionschef på Telia Soneras avdelning Offentlig telekom.

Andra alternativ

– I dag finns andra alternativ till dessa tjänster. Nu används mobiltelefoner i stället, säger han.

Ett tiotal anställda blir nu övertaliga och tvingas söka sig till nya tjänster inom företaget.

Carl Hjelm