Isigt värre ovanligt tidigt

Sverige är på väg att frysa inne

NYHETER

GÖTEBORG

Den bistra kylan gör att Sverige är på väg att frysa inne.

Isarna växer i snabb takt och isbrytarna har fullt upp med att hålla farlederna öppna.

Inte på mycket länge har isarna lagt sig så tidigt.

Det kan betyda att en riktig vargavinter väntar.

- Kalluften har en förmåga att stanna kvar när den väl har fått fäste. Så att vintern har slagit till så tidigt kan innebära att vi också får en ovanligt sträng vinter som varar länge, säger Magnus Larsson, ismeteorolog på SMHI, till TT.

SMHI betecknar redan årets vinter som den första riktiga isvintern sedan mitten på 1980-talet. Då var det tre kalla vintrar i rad.

I år är isbildningen till och med tidigare och mer omfattande än vintern 1986-1987 som var den sista och den värsta av de tre bistra 80-talsvintrarna.

Även de kända krigsvintrarna var tre till antalet. Men det behöver inte betyda att de två kommande vintrarna blir hårda.

Metertjock is

- Vädret går visserligen i cykler, men det går inte att veta om det blir en kall vinter nästa år också. Det har varit kalla vintrar som har följts av milda vintrar, säger Magnus Larsson.

Eftersom det är så kallt breder isarna ut sig och går allt längre söderut. Kalmarsund har fått nästan en decimeter tjock is och även i vikar längs Skånes och Blekinges kust har det frusit till.

- Det är redan mer is än det var som mest förra året, säger Magnus Larsson.

Bottenviken är helt istäckt och på sina håll är isen en meter tjock. Norra Kvarken och Bottenhavets norra skärgård är täckt av fast is eller drivis.

Mälaren är istäckt och problemen i Vänern blir allt värre. Där är bland annat Vänersborgsviken och Kinneviken utanför Lidköping igenfrusna.

Inom ett par dagar beräknas hela Bottenhavet ner till Ålands hav frysa till. Isen väntas också lägga sig utmed Östersjöns kust.

För sjöfarten är isbildningen problematisk. Det krävs isbrytare för att ta sig fram.

- Trafiken går i stort sett som vanligt, men det blir ju en del förseningar eftersom fartyg kör fast i isen och måste vänta på en isbrytare eller så får de vänta på att gå i en konvoj med en isbrytare, säger Roy Jaan, isbrytardirektör på Sjöfartsverket till TT.

Hårdare krav

På söndagen inför Sjöfartsverket tuffare krav på vilka fartyg som får gå i Vänern, Mälaren, Bottenviken och Bottenhavet. De måste ha kraftigt skrov, stark motor och stor lastkapacitet.

- Isbrytningen är en dyr verksamhet så det är inte ekonomiskt försvarbart att hjälpa fartyg med liten last, säger Roy Jaan.

På lördagen kom isbrytaren Ale till Vänern för första gången sedan 1999.

Sedan ett par dagar finns bogserbåten Per i Vänern och hjälper fartyg genom den 30 meter breda isrännan i Vänersborgsviken.

- Det är en sörja av krossad is som fryser till emellanåt vilket gör det besvärligt, säger befälhavaren Rudolf Taaler.

Kylan ställde också till för andra transportmedel. En del tåg drabbades av förseningar och framför allt i norra Sverige hade bilbärgare fullt upp med att hjälpa bilägare som inte fick igång sina bilar.

fakta/ isbrytare

Karin Olander/TT