Hallå, elbolagen, jag vill ha kontakt

Svårt att få svar hos eljättarna

Kommentar: Vi ringde till elbolagens kundtjänster tisdag, onsdag och torsdag vecka 2. Vattenfalls längsta väntetid är den de själva uppger i telefon.
Kommentar: Vi ringde till elbolagens kundtjänster tisdag, onsdag och torsdag vecka 2. Vattenfalls längsta väntetid är den de själva uppger i telefon.
NYHETER

Hallå, hallå! Var är ni?

Eljättarna är inte bara dyra. De kan vara svåra att få tag i.

Värst är Sydkraft. Deras kundtelefon tutar för det mesta upptaget.

Inget svar - på drygt två timmar Peter Gibson ringde Sydkraft två gånger och fick vänta 50 respektive 45 minuter. På tredje försöket fick han svar - efter 37 minuter.
Foto: PETER KNOPP
Inget svar - på drygt två timmar Peter Gibson ringde Sydkraft två gånger och fick vänta 50 respektive 45 minuter. På tredje försöket fick han svar - efter 37 minuter.

Peter Gibson la på efter att ha väntat 50 minuter i Sydkrafts kundtelefon. Andra gången gav han upp efter 45 minuter. Tredje gången fick han svar efter 37 minuter.

- Under julen när jag var bortrest hade Sydkraft skickat två fakturor. De hade upptäckt att de felaktigt dragit av en mindre summa från en tidigare faktura. Nu krävde de pengarna tillbaka med både påminnelseavgift och inkassoavgift. För att de själva gjort fel, säger Peter Gibson som när han till sist kom fram i telefon fick rättelse.

Just nu tickar elmätarna för fullt i Vintersverige. Många försöker få tag i sina elbolag för att sänka kostnaderna.

Sydkraft är sämst

Vi har testat kundtelefonen hos de största elbolagen Vattenfall, Sydkraft och Fortum.

Sydkraft är sämst. Där kan vi inte ens köa. Vid 39 samtal av 45 är telefonerna upptagna.

- Det är inte acceptabelt, säger Per Eliasson, vd för Sydkrafts försäljningsavdelning och ansvarig för kundtjänsten.

- Vårt mål är att väntetiden ska vara under en minut. Men just nu är väntetiderna längre. Vi får dubbelt så många samtal som normalt. I mitten av januari kommer 100 personer extra så då blir det bättre.

Luras att lägga på

Fortum lurar sina kunder att lägga på. En telefonsvarare varnar för de mycket långa väntetiderna: "Du spar tid genom att återkomma senare". Den rullar igång vid nästan varje samtal. Men den som hänger kvar kan få svar omedelbart.

Tydligast är Vattenfall. Där talar en telefonsvarare om hur lång den beräknade kötiden är.

För jämförelsens skull ringer vi fem små elleverantörer, som just nu hör till de billigaste. Samtliga svarar direkt.

De är inte tvungna att svara

AFTONBLADET IGÅR:

Lena Anderfeldt