42 skadade i kraschen

1 av 2 | Foto: THOMAS JOHANSSON
Passagerare förs in till akutmottagningen på Mölndals sjukhus.
NYHETER

GÖTEBORG

Ann-Sofie Sjöberg, 42, slungades mot ett räcke och skadade höften. Hennes väninna gjorde illa ryggen, deras manliga bekant blödde från ett jack i pannan.

- Alla undrade hur vi skulle ta oss ut, säger hon.

42 skadades, sju allvarligt, när två fullsatta spårvagnar kolliderade i centrala Göteborg i går kväll.

En av spårvagnarna hade troligtvis kört trots att signalen visat stopp, erfar Aftonbladet.

Skadade passagerare fördes till sjukhus i ambulanser och bussar.

Olyckan hände på Stampgatan vid Åkareplatsen.

Från Drottningtorget kom 7:an och svängde vänster in på snabbspåret till Bergsjön. Från andra hållet kom 3:an.

Ann-Sofie Sjöberg skulle på "after work" och var nästan framme vid Drottningstorget där de skulle kliva av.

- Jag uppfattade att den som körde saktade in. Sen blev det tvärstopp, säger hon.

"Var lätt skadade"

Busschauffören Håkan Horst stod och väntade vid ett rödljus bara några meter bort - med tom buss.

Han körde skadade, först till Sahlgrenskas akutmottagning och sen vidare till Mölndals sjukhus.

- Jag såg hur folk vällde ut ur vagnarna omedelbart efter olyckan. De flesta var lätt skadade, säger han.

"Förarna rutinerade"

Förarna av spårvagnarna är båda i 50-årsåldern. De har varit anställda på Spårvägen i ungefär 15 år.

- De är rutinerade och ansvarsfulla, säger Lars-Olof Gustafson, trafiksäkerhetschef på Spårvägen.

Kollisionen var så kraftig att vagnarna studsade isär. Den ena föraren klämdes fast.

Tekniker undersökte signaler, växel och spår på olycksplatsen i går kväll.

- Vi har inte upptäckt något som helst fel på anläggningen, säger Bengt Lindblad, säkerhetscontroller på Trafikkontoret.

Snön och kylan spelade ingen roll. I dag undersöks färdskrivarna.

Borde ha stannat tidigare

Båda förarna bromsade maximalt vid olyckstillfället.

Men signalerna visade att den svängande vagnen, 7:an, sannolikt borde ha stannat tidigare, erfar Aftonbladet.

För stoppsignal.

Kerstin Danielson