Protest- colan är snart här

1 av 2
STORSÄLJARE Hos den muslimske bagaren Hasam i Paris är den nya Mecca-Colan en storsäljare.Foto : NIKOLAI JAKOBSEN
NYHETER

PARIS

Den anti-amerikanska kultläsken Mecca-Cola är på väg till Sverige.

På några månader har fransmannen Tawfik Mathlouthi sålt tre miljoner flaskor runtom i världen - utan marknadsföring.

Aftonbladets testpanel har betygsatt Mecca-Cola och sju andra alternativ till Coca-Cola och Pepsi.

Utmanaren köps främst som en protest mot USA:s politik i Mellanöstern. Mecca-Colas bäste säljare heter George W Bush:

- Varje gång USA:s president gör ett nytt uttalande i tv så bombarderas vi med beställningar, säger en av Tawfik Mathlouthis medarbetare.

160 000 flaskor i månaden

Journalisten Tawfik Mathlouthi började tillverka läsken inför fastemånaden ramadan i höstas. Idén kom från den iranska Zam Zam Cola.

Tillverkaren uppger att tre miljoner flaskor redan sålts - och sexton miljoner till väntar på att levereras. Om en månad kommer den första laddningen Mecca-Cola till Sverige.

- En agent vi förhandlar med hoppas på att sälja 160 000 flaskor i månaden i Sverige, säger Tawfik Mathlouthi.

Vill leverera till Irak

Men först siktar han på en helt annan marknad:

- Vi hoppas kunna leverera till Irak innan de första bomberna faller över befolkningen.

Tio procent av vinsten på försäljningen går enligt tillverkaren åt välgörenhet för palestinier.

Inför Sverigelanseringen har Aftonbladet låtit en testpanel betygsätta Mecca-Cola och sju andra alternativa coladrycker i ett blindtest.

Mecca-Cola fick ingen i panelen att jubla av glädje och enligt en deltagare har Tawfik Mathlouthi valt helt fel dryck att konkurrera med:

- Den smakar som glögg.

Betyg på åtta uppstickare

Magnus Falkehed, Johan Edgar