Oljetankers kan krossas i Östersjön

Fartygen är inte byggda för våra isförhållanden

NYHETER

GÖTEBORG

Grekiska oljetankern Stemnitsa är i svenska farvatten igen, på väg från Ryssland.

Och systerfartyget Minerva Nounou är på väg till ryska Primorsk för att hämta ännu mer olja.

Lastar Här lastar Stemnitsa olja i den ryska hamnen Primorsk i Finska viken.
Foto: REUTERS
Lastar Här lastar Stemnitsa olja i den ryska hamnen Primorsk i Finska viken.

Oljetrafiken har lett till protester från Finland, Sverige och EU, sedan Stemnitsas förra resa i ismassorna på Östersjön.

Ryskt tillstånd

- Ryska myndigheter tillåter anlöp av en isklass som är för dålig för Finska vikens förhållanden, säger Stefan Lemieszewski, miljösakkunnig vid Sjöfartsverket och med i Östersjökommissionen.

Det handlar inte om en gammal rostig skorv, tvärtom är fartyget relativt nybyggt och har dubbla skrov.

Enligt TT hävdar ryska myndigheter att Stemnitsa är isförstärkt medan en finsk expert säger att all isförstärkning saknas.

Isen kan hota fartygen

Men fartyget har isförstärkning bara i fören, inte på sidorna, säger Stefan Lemieszewski.

Om fartyget hamnar i ismassor och hårda vindar som skruvar isen kan sidorna tryckas in, vilket i värsta fall kan leda till en oljekatastrof i den känsliga Östersjön.

Ryssland är beroende av att få ut sin olja och beroende av Primorsk som hamn.

Går inte att stoppa

- Det är väldigt starka ekonomiska intressen bakom och tillgången på tonnage är begränsad, i synnerhet tonnage med högsta isklass.

Fartygen kan inte stoppas.

- Jag tror att det gäller att få ryssarna med på resonemanget om Östersjön som ett särskilt skyddsvärt område.

Lena Olsson