Säpo spanade på artister

Deras sånger ansågs vara samhällsfarliga

1 av 7 | Foto: ANDERS HANSER
"MASSA PAPPSKALLAR" Mikael Wiehe och Björn Afzelius, båda förgrundsgestalter i hyllade proggbandet Hoola Bandoola Band, stod under Säpos bevakning. De misstänktes för att sprida propaganda från scenen. "Det stärker mig i min övertygelse att verkligheten nästan alltid överträffar vänsterns värsta paranoior", säger Mikael Wiehe och kallar Säpo för "en massa pappskallar".
NYHETER

Flera kända artister har förföljts och registrerats av Säpo - anklagade för att utgöra hot mot demokratin.

Mikael Wiehes konserter bevakades under tio år av säkerhetstjänsten.

- Vi behöver säkerhetspolis. Trist bara att den består av massa pappskallar, säger Mikael Wiehe.

Förutom Mikael Wiehe och hans Hoola Bandoola Band finns en lång rad kända artister från 70-talets proggrörelse omnämnda i Säpos register från 1974 och framåt.

Propaganda från scen

Säkerhetspolisen hävdade i sina rapporter att Hoola Bandoola Band spred politisk propaganda från scen.

Så sent som i december 1983 rapporterade Säpo att Mikael Wiehe och Björn Afzelius uppträtt på en musikfest i Folkets hus i Olofström.

De antogs sprida propaganda för Sveriges kommunistiska parti (SKP) - och därför utgöra en potentiell samhällsfara.

En "värvningstaktik"

Säpo var också oroat över proggkonserter som sågs som ett "led i SKP:s infiltrations- och värvningstaktik".

Uppgifterna finns i historikern Magnus Hjorts rapport "Hotet från vänster", som är en del av Säkerhetstjänst- kommissionens betänkande.

- Det stärker mig i min övertygelse att verkligheten nästan alltid överträffar vänsterns värsta paranoior, säger Mikael Wiehe när Aftonbladet berättar om registreringen.

Wiehe säger sig aldrig varit medlem i eller sympatiserat med SKP eller andra organisationer på den yttersta vänsterkanten.

- Min solidaritet har funnits bland de utsatta och fattiga folken i Chile, Nicaragua och Sydafrika.

Mikael Wiehe har haft kontakt med Säpo under de senaste åren sedan han drabbats av hot från nynazister. Då har säkerhetspolisen inte klarat av att hitta de skyldiga.

- Jag säger inte att Säpo är högerextremistiska, men de har alltid haft lättare att uppfatta hot från vänster än från höger, säger Mikael Wiehe.

Även skivbolaget Silence övervakades av säkerhetstjänsten.

Eldkvarns skivbolag

När bolaget i mitten av 70-talet planerade att flytta till Värmland bedrev Säpos sektion i Karlstad både yttre och inre spaning för att undersöka omständigheterna.

Under åren har band som Eldkvarn, Ebba Grön, Dag Vag, Fläsket Brinner och Kebnekajse besökt Silence studio i Värmland för att spela in musik.

Historikern Magnus Hjort, som gått genom alla arkiv, tror inte att Säpos uppgifter har mycket substans.

- Musikrörelsen var politiserad och vissa rörelser försökte få inflytande. Men säkerhetspolisens farhågor var oerhört överdrivna, säger han.

Delar ur Säpos jakt på hot mot demokratin inom musikrörelsen:

Artister i Säpos arbetsregister:

Johan Edgar