”Jag har aldrig ätit mycket Risifrutti”

Stjärnorna i reklamen lever inte som de lär

1 av 3 | Foto: PETER KJELLERÅS
kanongott? Hon biter gärna på sina guldmedaljer, men Risifrutti hör inte till favoritmaten. "Det är inget som jag skulle äta varje dag", säger hon.
NYHETER

Pernilla Wiberg gav Risifrutti ett ansikte.

Men lever hon som hon lär?

- Nej, jag har aldrig ätit mycket Risifrutti, säger hon.

Vaniljsmakande risgrynsgröt med fruktsylt i en bägare. När det nymodiga mellanmålet Risifrutti lanserades i början nittiotalet blev Pernilla Wiberg dess främsta ambassadör.

Men nu när hon har slutat tävla och inte längre gör reklam för Risifrutti erkänner hon för tidningen Kamratposten att hon aldrig konsumerat några större mängder Risifrutti.

Är utomlands mycket

- En förklaring är att jag har varit utomlands 200 dagar per år. Där finns inte Risifrutti. Men även om jag hade bott i Sverige så är det inget som jag skulle äta varje dag.

Det är inte ovanligt att idrottsstjärnor gör reklam som riktas till våra magar.

Hockeystjärnan Peter Forsberg säljer både öl och risgrynsgröt medan landslagskollegan Mats Sundin lånat ut sitt namn till såväl soppa och hamburgare.

Och vem minns inte när Gunde Svan klädde ut sig till Thomas Wassberg i en reklam för havregrynsgröt.

För sött för simmaren

Men gillar idrottsstjärnorna alltid den produkt de marknadsför?

I Gunde Svans fall finns få skäl att tvivla. Men när det gäller simmaren Lars Frölander är det inte självklart med müslin Gott & Mixat på frukostbordet.

- Det är lite för mycket socker. Men jag känner ändå att jag kan sätta mitt namn på. Flingorna är bra jämfört med många andra, säger han till Kamratposten.

Sportagenten Claes Elefalk på IMG ser inga problem i att idrottsstjärnor gör reklam för produkter utan att använda dem dagligen.

- Det är naturligt att elitidrottsmän inte kan äta vanliga konsumentprodukter, åtminstone när de inte har semester. Det viktiga är att de inte gör reklam för saker de ogillar. Och det tror jag är väldigt ovanligt.

Hans Österman