Så ska han växla in SJ på rätt spår

NYHETER

Dyra resor för tjocka plånböcker. Mindre lyx för dem som vill resa billigt.

Så ska vd:n Jan Forsberg rädda SJ.

Och så lovar han att jobba för att tågen ska komma i tid.

Drygt två månader har gått sedan det blev känt att SJ AB står på randen av konkurs. Hela Sveriges tågbolag behöver en miljard extra från ägaren staten för att överleva.

För vd Jan Forsberg, 51, som i april suttit ett år vid rodret, har det varit en tuff start. Men han är övertygad om att SJ kommer att bli lönsamt - med rätt service.

- Vi vill kunna erbjuda olika typer av resande till olika typer av resenärer. SJ ska leverera en resa - inte bara köra tåg.

Paketresor med andra ord?

- Ja, man ska kunna välja precis vilken service man vill ha. Transport till och från tåget, bagageservice, biljettlöst resande. Kanske ha veckans kock ombord så att den som vill kan avnjuta en kulinarisk måltid. Vill du bara vila ska personalen veta att det är det du vill.

Det låter som något för affärsresenärerna. Vad gör ni för dem som vill resa billigt?

- Ett exempel är våra sistaminutenresor för ungdomar och pensionärer som vi säljer till lågpris för att fylla tågen.

- Vad gäller annat fritidsresande tror jag på tågluff på helgen. Det är en chans att se Sverige och man ska kunna få hjälp med allt från bilhyra till hotellbokning.

Varför är det dyrare att åka tåg tur och retur till Malmö än att flyga?

- Det är det inte. En normalbiljett är 20-30 procent billigare. Det är ganska mycket. Men vår unika konkurrensfördel är att du får en användbar stund ombord på tåget.

20 personer i en och samma vagn kan ha betalat olika priser. Vettigt?

- Jag håller med om att vi i dag har för många olika prisvarianter och vi kommer att lägga krut på att förenkla systemet under våren.

Det japanska snabbtåget Shinkansen har inte haft en enda försening på åratal. När ska svenska tåg börja gå i tid?

- Det beror på att man byggt separata banor, tåget är helt ensamt på spåret. I Sverige trängs SJ med godstrafik och andra operatörer vilket gör att det kan bli kö, precis som i biltrafiken. Jag vill inte skylla ifrån mig, vi måste ställa krav på Banverket att bygga bort det här.

Varför har ni inte infört resegarantin ni utlovade förra vintern?

- Vi jobbar med det och kommer att presentera vårt förslag i vår. Det handlar om kompensation i någon form. Men SJ har 1 450 avgångar per dag och det är ganska mycket resande att hantera.

Aldrig har så många åkt så mycket tåg som nu. Ändå står SJ på randen till konkurs. Hur är det möjligt?

- Vårt stora problem är förlustavtalen med länstrafikbolagen. Vår egen trafik är lönsam men de pengar vi tjänar går rätt ner i slasken för att vi har så olönsam avtalstrafik. Men vi försöker förbättra avtalen och har kommit en bit på väg.

- Det andra huvudproblemet är underhållet av vagnar och lok som man inte skött ordentligt sedan 1991. Det håller vi nu på att bygga i kapp men det tar några år.

Har de anställda förstått att bolaget måste vara lönsamt?

- Ja, jag hör väldigt lite av "det här spelar ingen roll för staten kommer ändå att hjälpa oss". Det hörde jag mer i flygbranschen. Det finns en stor förståelse inom SJ för vikten av lönsamhet.

Elisabeth Lindham