Läsarna älskar Aftonbladet

Vinsten är rekordstor – upplagan är rekordstor

LÄSARNA ÄR DET BÄSTA VI HAR Aftonbladets vd Rolv Ryssdal och chefredaktör Anders Gerdin är stolta och glada över det stora förtroendet – och de nya rekordsiffrorna.
Foto: CHRISTER PÖHNER
LÄSARNA ÄR DET BÄSTA VI HAR Aftonbladets vd Rolv Ryssdal och chefredaktör Anders Gerdin är stolta och glada över det stora förtroendet – och de nya rekordsiffrorna.
NYHETER

Aftonbladet är en överlägsen segrare på den svenska tidningsmarknaden.

Det står klart sedan årsredovisningen för 2002 har släppts.

- Aftonbladets framgångar är enormt imponerande, säger Karl-Erik Gustafsson, professor i massmedieekonomi.

Ännu en gång finns alltså nya siffror som visar att Aftonbladet gör en rekordvinst, har en rekordupplaga och ett rekordstort förtroende bland tidningsläsarna:

Vinsten under förra året blev 184 miljoner kronor vilket är det bästa i Aftonbladets 172-åriga historia. Detta samtidigt som tidningsbranschen i övrigt dras med svåra ekonomiska problem.

Upplagan ökade med drygt 30 000 och ligger nu på 443 000 exemplar per utgivningsdag, den högsta på 25 år. Aftonbladet har därmed 56 procent av kvällstidningsmarknaden.

Årssiffror från Sifo Media visar samtidigt att Aftonbladet har 1 431 000 läsare per utgivningsdag. En kvarts miljon fler än Expressen, GT och Kvällsposten har tillsammans på vardagar.

Aftonbladets nättidning aftonbladet.se har 4,3 miljoner unika besökare per månad. Det betyder att positionen som Skandinaviens ledande nyhetssajt stärktes ytterligare under förra året.

Varför all denna framgång för Aftonbladet?

- Vem som helst kan ju räkna ut att om man varje dag säljer 30 000 exemplar utöver de tidigare så blir det ett rejält tillskott i kassan, säger den oberoende experten Karl-Erik Gustafsson, professor i massmedie-

ekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg.

- Den stora upplageökningen beror sedan på att Aftonbladet helt enkelt är en bättre tidning än konkurrenterna.

Att kunna presentera en årsrapport med ett rekord-resultat i tider när branschen i övrigt går på knäna är något alla direktörer drömmer om.

Aftonbladets vd Rolv Ryssdal har också svårt att hålla inne stoltheten när han ska kommentera Aftonbladets vinst.

- Detta betyder väldigt mycket för Aftonbladet. En bra ekonomi gör ju tidningen starkare och oberoende, säger han.

- Ekonomisk handlingsfrihet innebär att vi kan fortsätta att göra de satsningar som behövs i framtiden.

Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin är också jublande glad en dag som denna. Han ser tre huvudskäl till Aftonbladets framgångar:

- Hårt arbete, nära kontakt med våra läsare och en journalistik som behandlar både världshändelser och vardagshändelser med samma respekt och hetta.

Ingen risk att Aftonbladet nu blir självgod och slår sig till ro?

- Jo, det finns det alltid när man har framgång. Därför tycker jag det är viktigt att ha en nära kontakt med läsarna.

- Läsarna är inte rädda för att ta ner Aftonbladet på jorden och det tycker jag är bra.

Thomas Gustafsson