Handelsbankens stordator slogs ut

1,5 miljon kunder drabbades

NYHETER

Handelsbanken drabbades vid halv elva på tisdagsförmiddagen av ett stopp i sin centraldator.

Stoppet innebar att bankens samtliga kunder - 1,5 miljoner privatpersoner och ungefär 150 000 företag - inte kunde göra några transaktioner under dagen.

Först vid 19.30-tiden i kväll meddelade Handelsbanken att problemen var åtgärdade.

- Vi har påbörjat en uppstart av datorn igen och hoppas att problemet ska vara åtgärdat inom ett par timmar. Men till onsdagen ska allt fungera igen, sa Björn Olofsson, IT-chef vid Handelsbanken, till aftonbladet.se vid 16-tiden på tisdagen.

Arbetet gav uttdelning – och vid 19.30-tiden på tisdagen kunde Handelsbanken meddela att systemen fungerade igen.

Stoppet ställde dock till stora bekymmer under dagen och innebar att kunderna inte kunde ta ut pengar från sina konton – varken i kassa, via bankomat eller genom att använda sina betalkort.

- Man kan säga att det är hjärtat i banken som har stannat, sa Björn Olofsson innan felet var rättat.

Handelsbankens kunder kan dock vara lugna - ingen kan ha förlorat sina pengar.

– Det finns absolut ingen risk för att pengarna skulle försvinna, säger Björn Olofsson.

Irriterade kunder

Under dagen har trycket varit stort på Handelsbankens kontor runt om i landet när tusentals kunder försökt få ut sina pengar. På Sergels torg i Stockholm – där det alltid är väldigt mycket kunder – har man haft en jobbig dag.

– Det har varit väldigt tufft, säger bankchefen Peder Wiberg till aftonbladet.se.

– Det är väldigt irriterande för kunderna och man måste respektera att de inte tycker att det är roligt. Det är ingen lätt situation när man inte kommer åt sina pengar.

För ett drygt år sedan drabbades just banken på Sergels torg av ett lågt datahaveri. I tre dagar kom kontoret inte åt pengarna – och till slut blev man tvungna att stänga.

Men då var det inte ett stopp över hela riket och man kunde slussa kunderna vidare. I dag kunde kunderna inte få hjälp någonstans.

– Jag förstår att många kunder blir väldigt irriterade. Orden räcker inte till, säger säger Peder Wiberg.

För kontoren har det under dagen varit att besvärligt att man inte säkert har kunnat säga när problemen är lösta.

– Om vi säger en tid så kommer facit snabbt. Vi kan inte mer än att försöka föra oss på ett trevligt sätt, säger Peder Wiberg.

Rickard Westman, Mattias Lundell