Nya rymdfärjor ska testas i Norrbotten

Den ena lyfts med ballong – nästan lika stor som Globen

NYHETER

Två nya rymdfärjor testas snart i Sverige.

Japanska HSFD och tyska Phoenix kommer båda att släppas från flera mils höjd ned på rymdbolagets bas Esrange i Kiruna.

Den ena lyfts med helikopter och den andra med en heliumballong – nästan stor som Globen.

Phoenix ska släppas från två-tre kilometers höjd. Fotomontage: Esrange
Phoenix ska släppas från två-tre kilometers höjd. Fotomontage: Esrange

De två projektet liknar varandra. Det handlar om rymdfarkoster – liknande de Nasa skickar med besättning ut i rymden. Men ingen av dem ska transportera människor.

Och i båda fallen handlar det om modeller – i skalor kring 1:5. Den ena – Phoenix – är omkring 5,5 meter lång och väger 1 200 kilo.

– De ska ta upp satelliter och sätta ut i bana runt jorden, säger Mikael Viertotak, projektledare på Esrange.

I dag skjuts satelliter upp med hjälp av farkoster som sedan ramlar ned i haven. Vissa tas upp – för att skrotas.

Kan användas igen

– Behovet av billiga sätt att få upp nya satelliter är stort. Och alla är i dag överens om att det bästa sättet är att ta upp dem med rymdfarkoster som kan användas igen, säger Mikael Viertotak.

Problemet är att ingen ska åka med färjan upp och därför behöver man hitta ett sätt att få tillbaka dem på. Att styra från marken är dock omöjligt.

– Tänk hur svår Jas 39 Gripen är att styra för en tränad pilot i den så kan man tänka sig hur svårt det skulle vara från backen att styra med fördröjning och annat, säger Mikael Viertotak.

Tanken är därför att färjorna med autopilot ska navigera tillbaka och landa säkert på avsedd plats.

Det japanska projektet HSFD – High Speed Flight Demonstrator – har kommit längst. Man har redan testat färjans navigationssystem och tester i vindtunnel visar att den klarar flygningen.

Överljudsfart

Nu återstår att skicka upp den på hög höjd – och ser hur den klarar aerodynamiken när den går från överljudsfart till underljudsfart.

– Då utsätts den för mycket stora påfrestningar, säger Mikael Viertotak.

Den ska mycket högt upp. I maj ska Esrange skicka den omkring tre och en halv mil upp.

Man använder en enorm heliumballong på mellan 400 000 och 500 000 kubikmeter.

– De som har räknat säger att Globen är på ungefär 600 000 kubikmeter. Då får man en uppfattning om vilken ballong det handlar om, säger Mikael Viertotak.

Det tyska Phoenix-projektet drivs av den europeiska rymdfirman Astrium på uppdrag av den tyska organisationen DLR. I Sverige ska man kontrollera färjans förmåga att navigera till landningsplatsen och landa på bana – på Vidselbasen i Älvsbyn.

Esrange och Vidsel perfekta

Esrange och Vidsel samarbetar: De är perfekta för ändamålet.

– Det är lite befolkning i kring och det är få platser där man har en bana med egen trafikledning. De har en 2, 4 kilometer belagd bana.

Esranges och Försvarets Materielverk kommer att hissa upp färjan ungefär två, tre kilometer med en militärhelikopter av typen Hkp4. Sedan släpps prototypen och ska själv ta sig tillbaka.

Mattias Lundell