Kameror i trafiken spar liv och pengar

Polisens automatiska bevakning en succé

1 av 2 | Foto: kai rehn
Fartkamera utanför Jönköping.
NYHETER

Hastighetskamerorna är en succé.

Miljontals kronor har sparats och flera människoliv har räddats.

Men fartdårarna är svåra att komma åt – var tionde förare gömmer sin identitet.

Efter två års försök med vägkameror lämnade Rikspolisstyrelsen i veckan in en rapport till regeringen. Och försöket ses som en succé.

Sammanlagt har hastighetskamerorna testats på 14 vägsträckor. På 106 platser – fördelat på ca 27 mil väg – har statistik över trafikskadade och döda tagits fram.

Antalet dödade och svårt skadade har minskat och samhället har sparat hela 83 miljoner kronor på försöksvägarna. Men fortfarande kvarstår ett problem.

Var tionde av dem som skulle ha fått en böteslapp i brevlådan slipper undan. Polisens kameror har tagit massor av bilder – där föraren håller handen för ansiktet, gömmer ansiktet bakom solskyddet eller monterar bort främre registreringsskylten.

Nummerplåten skruvas bort

Det vanligaste sättet att undvika att fastna i vägkamerorna är att skruva bort den främre nummerskylten. Utan registreringsnummer har polisen ingen chans att hitta den som kört för fort.

Men bilderna visar de livsfarliga tricken – som gör det möjligt att lura kamerorna. För att slippa böter har förare gömt sig bakom solskyddet, hållit handen för ansiktet, dragit ned kepsen över ansiktet – och dragit upp jackan över huvudet.

De enda skadetyper som ökat är de lindriga. Det minskade antalet dödsolyckor och olyckor med svårt skadade är statistiskt säkerställt. I grafiken härintill finns de exakta antalen – där märks också att det framförallt är dödsolyckorna som minskat.

Men vinsterna är fler. Klart är att hastigheterna minskar – både vid kamerorna och på sträckorna mellan. Och rikspolisstyrelsen skriver:

”Ju högre medelhastigheten legat före försöket desto mer har medelhastigheten minskat under försöket.”

Före skåpen kom upp låg den genomsnittliga hastigheten på 91,5 km/tim – efter sjönk den till 88 km/tim.

Stor besparing

Både en minskad hastighet och ett minskat antal svåra olyckor leder, enligt Rikspolisstyrelsen, till stora samhällsekonomisk besparing. Drygt 83 miljoner kronor har sparats – bara på de 14 försöksvägarna.

Investeringar i skåp, drift och det faktum att människors restid ökat har kostat omkring 42 miljoner kronor. Men de minskade kostnaderna för personskador, fordon och miljö har samtidigt givit en besparing på 125 miljoner kr.

Ett annat problem som också noterats är den långa handläggningstiden. Varje ärende tar 43 minuter och Rikspolisstyrelsen hoppas kunna förenkla hanteringen, bland annat med hjälp av bättre registersystem.

På 2 021 timmars tester har 2 604 fartsyndare noterats.

Bildextra

Mattias Lundell