Irak smugglar ut olja

Trotsar FN öppet

NYHETER

LONDON.I öppet trots mot FN:s sanktioner smugglar Irak nu ut stora mängder råolja från hamnterminalen Khawr al-Amaya, rapporterar rederikällor och sagesmän inom oljebranschen.

Den amerikanska finanstidningen Wall Street Journal var i fredags först med att publicera uppgifterna. Enligt uppgifter till Reuters har sex tankfartyg hyrts in för att lasta olja i Khawr al-Amaya, som ligger nära Mina al-Bakr - en av de två oljehamnar som FN har godkänt för Iraks begränsade öppna oljeexport.

  De sex tankfartygen kan lasta totalt nio miljoner fat olja, en mängd som även vid pressade priser beräknas vara värd omkring 250 miljoner dollar - över två miljarder kronor - på världsmarknaden.

  Också tidigare har Irak smugglat ut olja men då via mindre fartyg. För två år sedan började landet också pumpa olja via rörledning till Syrien i en takt motsvarande 200 000 fat om dagen.

Till Jordanien

  De senaste skeppningarna tycks vara Bagdadregimens hittills djärvaste försök att återta kontrollen över de egna oljeinkomsterna, och de kommer samtidigt som USA trycker på allt hårdare för att - eventuellt med militärt våld - störta Iraks president Saddam Hussein.

  Trots att smuggeloljan måste passera de amerikanska flottstyrkor som nu placeras i Persiska viken sade en talesman för dessa marina styrkor på Reuters förfrågan att han inte kunde bekräfta att så stora kvantiteter har skeppats ut.

  Enligt branschkällorna arrangeras utsmugglingen av ett jordanskt företag. Den irakiska råoljan levereras till hamnstaden Aqaba i Jordanien, där den lastas om på andra fartyg för vidare frakt. Trafiken kan, säger källorna, ha pågått i upp till två månader.

Okänt slutmål

  Ovisst är fortfarande vart oljan förs och vem eller vilka som i slutledet står som köpare. Men åtskilliga mindre tankfartyg har hyrts in på senare tid för oljeexport från Aqaba till Singapore eller Kina. Även om Jordanien är beroende av Irak för sin oljeimport är landet i sig ett för litet land för att behöva så stora oljeleveranser. Och någon egen råoljeexport har Jordanien inte.

  Minst ett av tankfartygen från Khawr al-Amaya, Arcadian I, har redan lossat last i Aqaba, uppger branschkällorna. De fem andra fartygen är Seacross II och Violando, båda med två miljoner oljefat i lasten, och Sea Victory, Eagle och Artemis, alla med en kapacitet av en miljon fat olja.

  Iraks FN-tillåtna oljeexport, tänkt att ge intäkter så att Bagdad kan importera humanitära förnödenheter åt invånarna, har den senaste tiden uppgått till 1,7 miljoner fat olja om dagen. Största enskilda köpare är USA.

TT-Reuters