Fiasko, Svensk KASSaservice

Tjänsten som nästan ingen använder - men kostar oss 400 milj kr

NYHETER

Svensk kassaservice är en kass affär - och det är du som får betala.

Trots att nästan ingen använder kassatjänsten kräver regeringen kontor över hela landet.

Nu har Posten tvingats höja sina priser.

NÖDHJÄLP Bara i år tvingas regeringen rycka in med 400 miljoner för att rädda Svensk kassaservice - en tjänst som nästan ingen använder. Samtidigt tvingas Posten höja avgifterna och portot.
NÖDHJÄLP Bara i år tvingas regeringen rycka in med 400 miljoner för att rädda Svensk kassaservice - en tjänst som nästan ingen använder. Samtidigt tvingas Posten höja avgifterna och portot.

Vid årsskiftet chockhöjde Posten priserna på kassaärenden. I stället för 25 kronor kostar det nu 35 kronor att betala räkningar över disk. Pengarna ska hindra företaget från att förblöda.

Bara i år tvingas regeringen rycka in med 400 miljoner kronor för att rädda den rikstäckande kassaservicen. Förlusten väntas ändå bli stor, senaste kvartalsrapporten stod på minus 73 miljoner kronor.

Det är nu drygt två år sedan som dåvarande näringsminister Björn Rosengren inför arga pensionärer tvingades lova kassaservice i hela landet.

Därför har Sverige i dag 1 200 Svensk kassaservice-kontor. En fjärdedel av dessa, 325 kontor, ligger på orter utan annan kassatjänst och drivs med statsbidrag.

Bara i storstäder

Men de allra flesta kontoren finns i storstäder eller på orter med gott om andra betalningsalternativ. Bara i Stockholm ligger över 100 kontor och trängs med tusentals bankkontor.

- Vi blev överraskade av att se hur många kontor som finns i storstäderna, särskilt tätheten i Stockholms innerstad, säger Sten Selander, postchef på Post- och telestyrelsen, PTS.

Post- och telestyrelsen ska kontrollera att kassatjänsten motsvarar samhällets behov. De är kritiska till storstadskoncentrationen.

- Det måste vara viktigare att upprätthålla servicen på mindre orter där det inte finns några alternativ, säger Sten Selander, postchef på PTS.

I fjol betalade knappt tre procent av befolkningen räkningar på posten. En siffra som i januari i år, enligt en Temoundersökning beställd av PTS, sjunkit till två procent. Kunderna minskar med en femtedel - varje år. Snart finns det inga kvar.

Hälften försvann

Det märks tydligt på Svensk kassaservice på Stigbergsvägen i Göteborg. De ligger vägg i vägg med Nordeas bankkontor och när brev- och paketdelen försvann i november försvann också kunderna.

- Vi har tappat ungefär hälften av kunderna, säger teamchef Silvia Karlsson, Svensk kassaservice.

Posten försvarar kontorsnätet genom att hänvisa till ägarna.

- Den frågan måste du ställa till regeringen. De har gett oss vårt uppdrag, säger Börge Österholm, Postens vd.

"Symbol för service"

Regeringen har i dag inga planer på att minska antalet kontor.

- Postkontoren är en symbol för service och öppenhet och ses som en mötesplats. Varje gång Posten ändrar något så engagerar det och upprör många fler än dem som betalar sina räkningar där, säger Ulrica Messing.

Själv kan hon inte komma ihåg när hon betalade en räkning på posten. Ministern använder internet, eftersom det sparar tid och är praktiskt.

... medan portot blir allt dyrare

1 januari 2003 höjde posten priset på följande frimärken:

Leif-Ake Josefsson