Petter fick jätteräkning – trots sitt kontantkort

Konsumentverket: Betala inte

NYHETER

Berit Elfsberg skaffade en mobiltelefon med kontantkort till sin 15-årige son, Petter Elfsberg.

– Man vill ju hålla koll på hur mycket ungarna ringer. När pengarna är slut så är de, resonerade hon.

Ändå fick sonen en faktura på 695 kronor från ett norskt sexföretag.

– Betala inte! säger Konsumentverket.

DYRA MOBILSAMTAL Petter Elfsberg krävs på 695 kronor för betalsamtal. Men han har kontantkort och ska inte betala, enligt Konsumentverket.
Foto: PERNILLA WAHLMAN
DYRA MOBILSAMTAL Petter Elfsberg krävs på 695 kronor för betalsamtal. Men han har kontantkort och ska inte betala, enligt Konsumentverket.

Petter Elfsberg, 15 år, hade haft sin mobil i två år. Han brukade sms:a till kompisar och ringa mamma och pappa för att bli hämtad från hockeyträningen. För knappt en månad sedan försvann telefonen.

Tjuven ringde sexsamtal

Sedan kom en faktura på 695 kronor från det norska företaget Forbrukernett A/S som bland annat säljer telefonsex för 39 kronor per minut. Någon hade pratat 16 minuter på linjen ”Want to want”.

– Jag visste inte vad det var för nummer. Jag tyckte det var konstigt att jag fick en faktura eftersom jag hade kontantkort, säger Petter Elfsberg.

Det tyckte hans föräldrar också. Mamma, Berit Elfsberg, ringde Forbrukernett A/S och de sa att räkningen skulle betalas. Konsumentvägledningen i Gävle kommun sa också att Petter skulle betala eftersom han är ansvarig för telefonen.

Båda har fel.

Det spelar ingen roll vem som äger telefonen. När ett företag skickar en räkning måste båda parter ha ingått ett avtal för att köpet ska vara giltigt. Dessutom får minderåriga inte sluta avtal.

Avtalet finns inte

– Enligt föräldrabalken existerar inte det här avtalet, säger Eva Debels, jurist på Konsumentverket.

Telefonoperatörerna Tele 2 och Telia känner till problemet.

– Varje dag råkar kunder ut för sånt här, säger Ralph Arnestig, chef för Telias kundrelationer.

Operatörerna har inget med saken att göra. De kan bara uppmana sina kunder att inte betala.

Forbrukernett och liknande företag använder sig av en vanlig nummerpresentatör. Ringer man ett företag som fakturerar och man har registrerat sitt namn och telefonnummer kan man vara säker på att det dimper ner en räkning i brevlådan. Trots att man har kontantkort med ett begränsat belopp.

Elin Jansdotter