Ordningsbotens år är här

Länspolismästare vill tiofaldiga antalet ordningsböter

NYHETER

”Ordningsbotens år” är här, i alla fall i Uppsala.

Länspolismästaren i Uppsala län, Göran Lindberg, vill tiofaldiga antalet ordningsböter i Uppsala under 2003.

Syftet - att höja medborgarnas moral.

En ordningsbot kan delas ut direkt av en polisman vid mindre förseelser där lagen endast föreskriver bötesstraff. I de flesta fall rör det sig om olika trafikförseelser, andra exempel är offentlig urinering och cykellysen som inte fungerar.

6 000 ska bli 60 000

Ett snabbt och effektivt sätt att bekämpa brott, tycker länspolismästare Göran Lindberg. Men det utnyttjas för dåligt.

Förra året utdelades cirka 6 000 ordningsböter i Uppsala län.

– Under 2003 ska vi tiodubbla den siffran till 60 000, skriver länspolismästaren i Uppsalapolisens interntidning.

För att målet ska uppfyllas krävs att polisen i Uppsala delar ut mellan 160 och 170 ordningsböter om dagen, i snitt två ordningsböter per patrullerande polis.

– Man behöver inte leta brotten. Går jag ut fem minuter på stan ser jag fem brott där man skulle kunna dela ut en ordningsbot, säger Lindberg till aftonbladet.se.

Påbudet har redan gett resultat. Sedan januari har Uppsalapolisen delat ut 21 ordningsböter á 500 kronor styck för offentlig urinering.

Antalet för trafikförseelser har ökat med 30 till 40 procent jämfört med tidigare månader – men där räknar Lindberg att ökningen kommer att bli ”flera hundra procent” innan året är slut.

Kritik - från polisen

Men många poliser är kritiska till förslaget.

– Risken med sådana här påbud är ju att utfärdandet av ordningsbot blir ett självändamål som åtminstone kan gränsa till trakasserier, säger en polis till Upsala Nya Tidning.

– Påbudet innebär att vi ska skjuta mygg med kanon. Alltid är det någon som går eller cyklar mot rött ljus så att vi kan få vår kvot fylld, säger en annan polisman till tidningen.

Göran Lindberg däremot tycker att den nya given är motiverad.

– Det begås massor av mindre förseelser som kan få stora konsekvenser, därför ska vi ägna oss även åt dem och inte bara stora brott, säger han till aftonbladet.se

Hur tror du allmänheten uppfattar ett sådant här påbud?

– Jag tror att många uppskattar det, vi ägnar oss för lite åt vardagsbrott.

Har ni fått någon respons från allmänheten?

– Flera här i Uppsala har hört av sig de första veckorna och tycker det är jättebra, men de tillägger att vi inte får glömma bort cyklisterna, att de är lika slarviga som bilisterna.

Vill höja moralen

Till UNT säger Göran Lindberg att syftet inte är att förfölja medborgarna, utan att ”höja moralen”.

Tycker du att svenskarna har dålig moral?

– Många är slarviga med sånt här och bryr sig inte eftersom de vet att de klarar sig. Men konsekvenserna kan bli enorma. Hastighet dödar, det vet vi. Och en rödljuskörning kan vara katastrofal, säger Lindberg till aftonbladet.se.

Rickard Westman