Ica vet allt om dina vanor

Allting du köper med kundkortet registreras

NYHETER

Du handlar och samlar troget bonuspoäng.

Men det är Ica som tar hem poängen - genom att kartlägga köpbeteende, behov och livsstil.

- Jag tror inte att kunderna är medvetna om detta. Ytterst är det en fråga om integritet, säger Peter Knutsson på Konsumentverkets enhet för finansiella tjänster.

kartlagd - genom kortet Öl och chips - eller minimjölk och sallad? Blöjor eller kondomer? Om du använder bonuskort på Ica vet de precis vem du är och vilka vanor - och ovanor - du har.
Foto: TOMMY MARDELL
kartlagd - genom kortet Öl och chips - eller minimjölk och sallad? Blöjor eller kondomer? Om du använder bonuskort på Ica vet de precis vem du är och vilka vanor - och ovanor - du har.

- Det blir 297 kronor. Har du Ica-kort?

3,6 miljoner svenskar kan i dag svara ja på frågan i kassan. Ytterligare 3,5 miljoner har Konsums Medmera-kort i plånboken. Att samla poäng på köpta varor har blivit en vana.

50 kronor i rabatt

Men medan kunden får 50 kronor i rabatt för spenderade 5 000 kronor får handlaren möjlighet att övervaka kunden i en omfattning som få är medvetna om.

Genom kundkortet registreras inte bara inköpsbelopp utan en mängd annan information som sedan kan matchas med offentliga uppgifter om ålder, kön och boendeform.

Resultatet är en komplett kartläggning:

Ica kan ta reda på om du haft en tung ekonomisk månad, levt på nudlar i veckorna och dränkt sorgerna i öl på helgerna.

- Vi tittade på detta för några år sedan och konstaterade att detaljhandeln har tekniska möjligheter att registrera köpbeteende men att det inte användes för riktad marknadsföring, säger Catharina Fernquist, områdesansvarig på Datainspektionen.

Studien gjordes 1997. I dag är det annorlunda.

Coop har inte börjat

Coop understryker att de ännu inte börjat med registrering för riktad reklam, men på Icas kundcenter berättar en informatör att man inlett "avancerad kundspecifik marknadsföring".

- Vi kollar var kunden handlar mest och har man småbarn får man till exempel erbjudanden om blöjor, säger hon.

Ska granskas - igen

Men informationen om kartläggningen är långt ifrån tydlig.

I Icas folder står att kundkortet ger "bättre kontroll över dina hushållspengar".

Policyfrågan har hamnat på sista sidan och där nämns ingenting om att registreringen är omfattande.

- Jag har svårt att se att det är acceptabelt, säger Catharina Fernquist på Datainspektionen som tänker granska frågan igen.

- Enligt personuppgiftslagen ska den som registreras samtycka. Samtycker man till något utan att ha fått tillräcklig information kan det kanske inte anses tillräckligt.

"Ska slippa reklam"

På internet slår Ica ett slag för sitt personuppgiftsombud.

Men varken växel eller kundcenter har hört talas om henne.

- Beklagar. Vår avsikt är att vara så öppna och tydliga vi kan om det här, säger Lisbeth Kohls när hon till slut ringer upp.

Förstår du om kartläggningen uppfattas som ett sätt att styra konsumtionen?

- Ja, men den huvudsakliga avsikten är att slippa reklam man inte är intresserad av.

Så kartlägger Ica dig

Därför kartläggs du

Dina rättigheter som kund

Britt Peruzzi