Tågstopp på västra stambanan

Lutvagnar spårade ur i Göteborg – 5000 resenärer drabbade

Ett flertal järnvägsvagnar spårade vid 16-tiden på måndagen ur på Sävenäs rangerbangård i Göteborg. Urspårningen på Sävenäs rangerbangård i Göteborg kom mitt i rusningstrafiken och ledde till att gator och områden i närheten spärrades av. All tågtrafik på västra stambanan stängdes av.
Foto: Anders Wejrot / SCANPIX
Ett flertal järnvägsvagnar spårade vid 16-tiden på måndagen ur på Sävenäs rangerbangård i Göteborg. Urspårningen på Sävenäs rangerbangård i Göteborg kom mitt i rusningstrafiken och ledde till att gator och områden i närheten spärrades av. All tågtrafik på västra stambanan stängdes av.
NYHETER

GÖTEBORG

Ett godståg körde på måndagseftermiddagen genom en stoppbom på Sävenäs rangerbangård i Göteborg.

Cirka 80 ton lut rann ut, all tågtrafik på västra stambanan stoppades och 3 000-5 000 resenärer drabbades.

Ingen människa skadades i själva olyckan, som inträffade alldeles intill E20 strax före klockan 16. Faran från den läckande luten var dock inte sådan att vägen måste stängas av.

Två av vagnarna i Green Cargos godståg innehöll lut och läckte. De invallningar räddningstjänsten gjorde räckte inte till, så lut rann med dagvattnet ner i Säveån.

- Det har tagits prover i ån och precis vid olycksplatsen är det förhöjda halter, men sedan späds ämnet snabbt ut med vattnet, säger Hasse Carlsson, larm- och ledningsoperatör vid räddningstjänsten i Göteborg, till TT.

Vid 18-tiden slutade vagnarna läcka. I varje vagn fanns ursprungligen 57 ton lut, på väg från Eka i Bohus till Sävenäs för vidare tågtransport till olika kunder.

Utsläppet gav en intensiv, obehaglig lukt men var bara farligt för den som kom i kontakt med vätskan eller som andades in ångorna mycket nära utsläppet.

Vad som orsakade olyckan är okänt.

Stod som ett V

Godståget skulle ha stannat 100 meter från stoppbommen, men fortsatte av okänd anledning. Loket och de första vagnarna gick genom bommen ut på mark där det saknades järnvägsspår.

Varken loket eller någon av vagnarna välte, men vagn två och tre i tåget trycktes upp mot varandra så att de stod som ett lågt, uppochnedvänt V.

Green Cargo organiserade en särskild ledningscentral med anledning av olyckan. Företaget ägs av staten och kör cirka 80 procent av Sveriges godståg.

Medan räddningstjänsten arbetade med utsläppet stod både fjärrtåg och lokaltåg på stambanan stilla.

Ett X2000-tåg på väg mot Stockholm blev stående strömlöst bara några hundra meter från Göteborgs central när strömmen bröts då godståget spårade ur i Sävenäs.

Fast i tre timmar

Passagerarna fick sitta tre timmar i X2000-tåget innan de med hjälp av stegar fick klättra ner från vagnarna och gå tillbaka - tåget gick inte att flytta utan ström.

Samtidigt ökade trängseln på perrongerna. Alla tåg mot Göteborg på västra stambanan fick vända i Lerum, och sträckan Lerum-Göteborg sköttes med buss i båda riktningarna.

SJ fick ganska snabbt fram ett tiotal bussar, en bråkdel av vad som behövdes.

På Göteborgs central var trängseln bland resenärer stor. Det går i rusningstid tre pendeltåg i timmen i riktning mot Alingsås, förutom annan persontågstrafik.

Ett spår öppnades vid 22-tiden

Vid 22-tiden kunde trafiken komma i gång i begränsad omfattning och med reducerad hastighet på ett spår.

Pendeltågstrafiken kunde gå med halvtimmestrafik. Övriga persontåg ersattes med bussar mellan Göteborg och Alingsås.

Tågtrafiken beräknas vara tillbaka i normal drift under onsdagseftermiddagen.

fakta/ natriumhydroxid

Christer Jönsson/TT