Nu ska bussarna drivas med - bajs

Stockholms nya fordon är tysta och miljövänliga

SL har som mål att ersätta alla etanol- och diesel-bussar med miljövänliga biogasbussar. Först ut blir blåbussarna, med start på nya linje 2.
Foto: ULF HÖJER
SL har som mål att ersätta alla etanol- och diesel-bussar med miljövänliga biogasbussar. Först ut blir blåbussarna, med start på nya linje 2.
NYHETER

Nu ska SL:s bussar köras på bajs.

Tvåan mellan Sofia och Odenplan blir den första "skitbussen".

- Det känns bra att bidra till en bättre miljö, säger SL:s vd Gunnar Schön.

Det är inte ren bajs i tankarna utan biogas från Henriksdals reningsverk, och därmed en del av det naturliga kretsloppet.

"Mest naturligt"

I dag använder innerstadsbussarna etanol men eftersom det inte längre tillverkas några etanolbussar har SL tvingats söka nya drivmedel.

- Biogas är det mest naturliga drivmedel med många fördelar och passar bra in i SL:s miljötänkande, säger Gunnar Schön.

Utsläpp av koldioxid är litet och bidrag till växthuseffekten är noll, dessutom är biogasbussarna betydligt mer tystgående än andra jämförbara fordon.

SL har som mål att ersätta alla etanol- och dieselbussar med miljövänliga biogasbussar.

Först ut, vid årsskiftet, blir blåbussarna på nya linje 2 (gamla 46:an) mellan Sofia och Odenplan. Samtliga tjugo bussar drivs med biogas från Henriksdals reningsverk.

De etanolbussar som finns i city kommer efterhand som biogasbussarna sätts in att flyttas till förortstrafiken.

Total omläggning

SL:s långsiktiga miljömål är att alla bussar i länet ska köras på förnyelsebara drivmedel.

Förutom biogasbussarna driver SL ett försöksprojekt med vätgasdrivna bränslecellbussar.

- Det är ett spännande projekt som vi hoppas mycket på, säger Gunnar Schön.

Toalettavfall, sopor och slaktrester

Sven-Anders Eriksson