”Jag tvivlar hela tiden på Gud”

Nu trotsar Jonas Gardell sin tvekan och kommer med boken ”Om Gud”

1 av 2 | Foto: Frida Hedberg
NYHETER

Jonas Gardell är uppvuxen med familjemyten att han läste ut Bibeln vid tre års ålder medan han satt på pottan. Nu vill han ta oss i handen och vandra in i Gamla testamentets värld för att söka rätt på Gud.

Och han vill bara vara sökare och människa den här gången. Inte schlager-Jonas, inte bög. I fem år har han skrivit på boken ”Om Gud” med stort allvar, även om han inte vore Gardell om han inte undslapp sig en och annan skämtsam iakttagelse som: När Abraham och Sara bor hos kung Avimelek och man fruktar att kungen ska förgripa sig på Sara är Sara faktiskt runt hundra år gammal, och man tycker att kungen borde kunna behärska sina lustar.

Hej Jonas, uppfattade du Gud som god när du var barn?

– Ja, även om jag också tyckte det var naturligt att han skickade lite pest ibland. Botten i min tro var från början min mammas varma personliga gudstro, som gick ut på att Jonas, du är älskad, du är aldrig övergiven.

– Boken både börjar och slutar med den här envisa, naiva, förtröstan, men däremellan har du som vuxen människa både ett ansvar, en skyldighet och en rättighet att fördjupa ditt gudssökande. Att söka Gud är i den djupaste meningen att söka sig själv, och Bibeln är ett viktigt redskap.

En nyckeltext i boken är den som handlar om den medeltida mystikern Ibn Arabi. Han levde på 1200-talet och menar att varje människa måste söka Gud på sitt eget sätt.

– Gud har i varje människa nedlagt ett av sina oändligt många gudsnamn, och det innebär att ditt sökande och mitt sökande inte ser likadant ut eftersom Guds avtryck i dig inte ser likadant ut.

– Du har en absolut rätt till ditt eget sökande, men du måste vara ödmjuk inför din nästas sökande. Det är därför det blir så tokigt när man försöker reducera religionen till några enkla ”sanningar”. Det är den urgamla kampen mellan tolerans och intolerans som har rasat i många tusen år och säkert kommer att rasa många tusen år till.

Hur kan det komma sig att det är sån laddning kring de här frågorna i vårt samhälle, som alltid framhålls som så sekulariserat?

– När det kommer till religion och sex så får människor uttala sig vitt och brett utan minsta kunskap, gärna ilsket! Ingen skulle kunna uttala sig om kvantfysik utan att kunna någonting.

Varför blir många kristna så provocerade när ärkebiskopen använder ord som ”poesi” och ”mystik” när det handlar om Gud, tror du?

– I Sverige är ett mysterium något som ska lösas, men det ska det inte! Mysterier ska inandas, insupas. Man ska värma sig i närheten av mysteriets eld. KG Hammar säger att han bara försöker påpeka att Gud är en obegriplighet vi inte skall begripa. Jag tror att jag och KG står väldigt nära varandra på en mängd punkter, på många andra punkter gör vi inte det. Han är en ämbetsman och jag är en som försöker ruska om institutionerna.

– Jag var faktiskt uppe och pratade för alla biskoparna. Jag kände mig som en liten get som stångades mot en stenkyrka... bång. Det var fantastiskt att de ville lyssna, men efteråt var jag helt utmattad av denna mur av lila skjortor även om det är oerhört intelligenta, bildade människor under skjortorna.

Du nämner i boken de hatiska utbrott du har stött på från andra människor som också kallar sig kristna, bland annat har du hindrats handgripligen från att ta nattvarden och folk har skrikit: Gud hatar och förbannar dig. Hur mycket har den erfarenheten betytt när du bestämde dig för att skriva den här boken?

– Jag har ju varit en liten svag kille som blev stark. Jag har haft talfel, men arbetat för att få ett språk. Så har jag gjort på område efter område. Att skaffa kunskaper om Bibelns gudsbilder och skriva den här boken gör mig förhoppningsvis ännu lite rakare i ryggen.

– I mitt liv har jag aldrig godkänt människors rätt att bestämma över mig på andra områden, så varför skulle jag göra det i det här fallet?

De nya profeterna

Allt fler kändisar sällar sig till skaran som talar ut om sin relation till Gud.

Här är vår tids nya profeter.