"Bilbälten är viktigast av allt"

Läs hela chattet med trafikforskarna.

NYHETER

Folksams trafikforskare Maria Kraft, Anders Kullgren och Anders Ydelius chattade med läsarna om trafiksäkerhet, säkra och osäkra bilar.

Trafikforskarna säger: Hej, nu är vi här och vi kan börja.

mikk säger: Hur säkra är lyxbilar som t.ex Audi A8 & BMW 7-serien?

Trafikforskarna säger: Dom är för ovanliga för att ha med i vår undersökning. Då får man lita krocktester och det finns till exempel sajten euroncap.com där man kan kolla krocktestade bilar.

Andreas**E-tuna säger: Hej, jag undrar hur säker på en skala ett till tio min Volkswagen Golf GLS -80 är ? Tex. om jag skulle smälla med ett normalstort rådjur hur stor är chansen att man överlever?

Trafikforskarna säger: Ett rådjur brukar sällan leda till svåra personskador oavsett bil. Vi har inte testat den nu men den är sämre än medel visar gamla tester.

Martin säger: Om ni fick "förbättra" bara en enda sak trafiksäkerhetsmässigt för att spara så många liv som möjligt, vad skulle ni då genomföra? (ex alkolås, mitträcke, hastighetskameror...)

Trafikforskarna säger: En av det viktigaste är att införa bältespåminnar-system i bilar. Mitträcken på vägarna är också väldigt viktigt. Sen framförallt att folk väljer så säkra bilar som möjligt i respektive storleksklass, det skulle ha väldigt stor inverkan.

Martin säger: Vilken modern bil har statistiskt sätt varit den sämsta i eran undersökning?

Trafikforskarna säger: Det är Citroen AX som har fått sämst resultat i tre undersökningar i rad.

Fia säger: Vilka är era bästa säkerhetstips för bilister?

Trafikforskarna säger: Det är väldigt viktigt att hålla nere hastigheten, den påverkar skaderisken väldigt mycket. Den absolut viktigaste biten är att sätta på sig bältet.

Robert säger: Hur kan det komma sej att Mercedesbilarna inte är med på listan? Mej veterligt så ligger dom hästlängder före både Volvo och Saab i säkerhet och utveckling.

Trafikforskarna säger: De allra nyaste har fått bra resultat i krocktester men de är alltför ovanliga för att vi ska kunna ha med dem i våra undersöknigar. Det blir inte statistiskt tillförlitligt. De Mercedesbilar vi har med har dock inte kommit före Volvo och Saab.

Perra säger: Bland andra Robert Collin påstår att krockkudden på passagerarsidan sällan gör nytta, håller ni med?

Trafikforskarna säger: Ja, det gör vi. Krockkudden på förarsidan har stor effekt, den reducerar skadorna med 20, 30 procent, på passagerarsidan endast med 5, 10 procent.

jennie säger: Volvo har ju alltid känts säkert. Är de lika säkra som man tror?

Trafikforskarna säger: Ja, enligt våra resultat hamnar de väldigt bra och har genom åren också gjort det, så det är riktigt.

anton säger: hur osäkra är cab bilar tex en Audi 80 från 1998 cab?

Trafikforskarna säger: Det är samma ska där, vi har inte kunnat titta på dem, det blir ett för litet statistiskt underlag. Inga cab-modeller finns med i våra undersökningar.

italienare säger: Varför är inte Fiat med i testet?

Trafikforskarna säger: Samma sak där.

Hella säger: Hjälper det att ha hjälm när man åker bil - om utifall att bilen krockar?

Trafikforskarna säger: I en modern bil med krockkudde och all säkerhetsutrustning skulle nog hjälm ge väldigt liten effekt.

Perra säger: Många sitter ju inte bältade i baksätet. Vid en krock, hur mycket påverkas personen i sätet framför? Blir han också utsatt för livsfara?

Trafikforskarna säger: Ja det är helt riktigt. Framförallt personen framför blir utsatt. Vi har myntat begreppet "elefanten i baksätet" och det är helt riktigt. Det är både för att måna om personen i baksätet men framförallt den i framsätet som man ska vara bältad bak.

jonas säger: blir alla bilar säkrare o säkrare?

Trafikforskarna säger: Nej men i genomsnitt ökar säkerheten hela tiden. Men även bland nya bilar finns det mindre säkra modeller. Just därför är det viktigt när man köper bil att titta på så många oberoende undersökningar men kan.

Ola säger: Hur många av de ca 600 som dör i trafiken varje år, är fotgängare resp bilförare

Trafikforskarna säger: Ungefär 400 dör i bil varje år och av dom är merparten förare. Resten är så kallade oskyddade trafikanter, gående, mopedister och cyklister till exempel.

goli säger: Vilka saker ska man tänka på när man köper en försäkring ?

Trafikforskarna säger: Vi kan trafiksäkerhetsfrågor. När det gäller försäkringar får du kontakta en försäkringshandläggare.

Fred säger: Jag har en Renault Clio-99. När jag köpte den fick jag höra att den är en av de absolut säkraste småbilarna. Stämmer det?

Trafikforskarna säger: Vi har inte sett resultat från verkliga olyckor med den ännu. Men den är krocktestad i den här euroncap.com så du kan titta där.

Trafikforskarna

säger: Hej då och tack det var intressanta frågor och har ni fler är ni välkomna att höra av er till oss på Folksam.