Lidingöbor kan välja omväg och blåsa Annika Billström

NYHETER

Lidingöbon Lars Edman, 56, suckar tungt åt förslaget till trängselavgifter.

- Folk kan avstå vad som helst utom bilen. Och jag förstår inte varför man ska betala även när man ska åka ut ur staden.

KRITISK Fastighetsförvaltaren Lars Edman, 56, bor på Lidingö men jobbar på Gärdet. Han sågar trängselavgifterna. "Varför ska man betala även när man åker ut ur staden?"
Foto: LOTTE FERNVALL
KRITISK Fastighetsförvaltaren Lars Edman, 56, bor på Lidingö men jobbar på Gärdet. Han sågar trängselavgifterna. "Varför ska man betala även när man åker ut ur staden?"

Fastighetsförvaltaren Lars Edman bor på Lidingö, men jobbar på Gärdet.

Han har låtit skriva familjens två bilar på sitt företag - bland annat för att undgå trängselavgift.

Kan slippa tullarna

- Jag trodde att bilar som är registrerade inne i Stockholm inte skulle omfattas. Så nu kan man ju säga att jag känner mig blåst. Men jag kanske behöver lite längre näsa, säger han och skrattar.

Lidingöbor som ska åka norrut eller söderut på Essingeleden kan dock slippa betala biltull - om de tar en omväg.

De får då åka genom Lill-janskogen på Björnnäsvägen (en smal 30-väg) fram till Roslagsvägen vid Frescati.

Där svänger de höger mot Stocksundsbron och sedan in på Bergshamraleden varefter de kommer ut på E 4 vid Järva krog.

Den avgiftsfria omvägen är cirka 3,5 kilometer längre än att åka via Valhallavägen och Roslagstull.

"Systemet effektivt"

Lars Edman suckar igen:

- Björnnäsvägen är redan fullpackad trots att det är en 30-väg. Hur ska det inte bli nu?

Taxichauffören Frank Justesen, 54, är dock positiv till biltullar.

- Londons bilister var också tveksamma i början, men systemet har ju visat sig effektivt. För oss taxichaufförer kan det bara vara positivt med färre bilar i innerstaden.

Hans kollega Hussein Malaekeh, 52, håller med.

- Det är bra om fler lämnar bilen hemma. Då kommer både kollektivtrafiken och taxiresandet att öka, tror jag.

Hans Österman