Ny mindre Saab byggs i Japan

– och ska säljas i USA

Teckning på hur nya Saab 9-2 ska se ut.
Teckning på hur nya Saab 9-2 ska se ut.
NYHETER

Saab presenterade en ny, mindre bil i samband med bilsalongen i New York på tisdagen.

Med nya 9-2, som ska byggas i Japan och säljas i USA, går Saab ned i storlek.

Grunden blir en fyrhjulsdriven Subaru Impreza, men med Saabstuk både interiört och exteriört.

Subaru Impreza är grunden till Saabs nya småbil.
Subaru Impreza är grunden till Saabs nya småbil.

- Vi vill försöka utnyttja den amerikanska köpkraften för att öka vår tillväxt i prisklassen under 25 000 dollar, säger Saabchefen Peter Augustsson.

Bilen visas ännu så länge bara på teckningar signerade Saabs chefsdesigner Anthony Lo. Det beror på att de prototyper som för närvarande rullar ännu inte fått sin slutliga utformning. Utvecklingsarbetet går på högvarv både i Trollhättan och hos Fuji Industries, där serietillverkningen startar nästa vår.

Saab kämpar för att öka sina volymer, men det tillskott som nya 9-2 erbjuder blir endast 7 000-10 000 bilar om året. Bilen ses ändå som ett viktigt komplement för Saabhandlarna som behöver bredda sitt utbud och erbjuda en något billigare instegsmodell för yngre köpare än dagens 9-3.

Saab sålde 38 000 bilar i Nordamerika förra året, varav 20 procent cabrioleter, och räknar med 45 000 i år.

Med nya 9-2 hoppas Saab kunna locka yngre köpare och ta upp kampen med Audi, Volvo, BMW och Mercedes även när det gäller mindre bilar.

Lönsamt

Trots den lilla upplagan bedömer Augustsson att bilen blir lönsam för Saab eftersom man sluppit de grundläggande investeringar som Fuji stått för. Och lönsamhet är något som behövs för Saab som fortsatte att brottas med stora förluster i fjol.

I förhållande till sin storlek har Saab under de senaste åren levererat nya modeller och konceptbilar i en strid ström. Det märks att ägaren General Motors försöker få Saab på fötter och ännu mera etablerat som GM:s premiummärke.

Att den nya bilen byggs i Japan och inte i Sverige bedöms inte den amerikanska publiken fästa så stort avseende vid. Numera är det vanligt är biltillverkarna sprider ut produktionen i olika länder.

När GM-chefen Rick Wagoner nyligen besökte Stockholm förklarade han att det viktigaste är att design och köregenskaper övertygar kunderna om att de köper en Saab.

Trollhättebas

Peter Augustsson understryker att Trollhättan har en nyckelroll även i Saabs framtida produktion av 9-3- och 9-5-modellerna. Där finns utrymme att bygga 170 000-200 000 bilar om året. De svenskbyggda bilarna kompletteras sedan med den 9-3-cabriolet som byggs i Österrike och 9-2 med japanskt ursprung. Augustsson är också inställd på att bygga en större Saab i USA i samarbete med GM.

Men när det gällde nya 9-2, som ska ha en sportig framtoning, tycker han sig ha hittat vad han sökte hos Fuji, till 20 procent ägt av GM.

Därför utesluter han inte ytterligare samarbete exempelvis vid utvecklingen av nästa generation Impreza/Saab om det nu aktuella projektet slår väl ut. Han utesluter heller inte en framtida försäljning av 9-2 i Europa.

Saab kommer med två femdörrarsversioner av 9-2, en med en fyrcylindrig motor på 2,5 liter och en tvåliters turboladdad prestandaversion.

Benny Öinert/TT