Trådlöst internet ingen succé för Telia

Kunderna sviker hundratals surfplatser på hotell, flygplatser och järnvägsstationer

NYHETER

Trådlösa nätverk för snabba Internetuppkopplingar var framtidens melodi för drygt tre år sedan.

Telia har byggt 100-tals surfplatser. Men kunderna sviker och projektet, som kostat bortåt 100 miljoner, står och stampar.

- Lokala trådlösa nätverk är helt rätt egentligen, men Telia har lyckats göra det för dyrt och för krångligt att använda. Det nuvarande upplägget fungerar helt enkelt inte, säger IT-analytiker David Larsson hos IT Research till TT.

Telia kallar tjänsten Homerun. Totalt har Telia Sonera sedan 1999 byggt bortåt 800 surfplatser i Sverige, Finland och resten av världen. Hotell, flygplatser, järnvägsstationer, konferenscentra och andra platser där målgruppen affärsmän samlas, har utrustats med trådlösa nät för att användarna ska kunna koppla upp sina bärbara datorer mot Internet och få tillgång till snabb datatrafik. Cirka 100 miljoner kronor har plöjts ner i projektet.

Avstannat projekt

Men sedan årsskiftet har bara två nya zoner byggts ut enligt tidningen Ny Tekniks kommande nummer. Affärskunderna är kallsinniga och löser sina behov av internetuppkopplingar via nallen i stället. Projektet har stannat av i skuggan av Telia Soneras brakförlust förra året på 48 miljarder kronor.

- Det förvånar inte på det sätt som Telia försökt lansera tjänsten, säger David Larsson.

- Jag känner inte igen bilden, svarar Håkan Ström på Telia Soneras informationsavdelning och fortsätter:

- Vi jobbar med mobila internetlösningar. Trådlösa nätverk som Homerun ska ses som en av flera möjligheter. Andra sker via GSM, GPRS och snart genom 3G. Genom tekniksamarbeten och utveckling av program i till exempel Microsoft XP blir trådlösa nätverk allt lättare att använda.

För vanliga mobilkunder är Homerun ett okänt begrepp och affärsmän tycks baxna inför kostnaderna att skaffa tjänsten.

Antalet användare avslöjas inte

Enligt tidningens beräkningar finns kanske 10 000 kunder på Homerun och det är långt ifrån en lönsam affär för Telia. Att jämföra med Telias 3,5 miljoner mobilabonnenter.

Siffror som Telia inte vill prata om, inte heller om det är lönsamt eller om tjänsten behöver göras om.

- Vi har hållit på sedan 1999 och vill så klart inte bjuda konkurrenterna på våra lärdomar, säger Håkan Ström.

Konkurrenterna på den svenska marknaden ligger lågt i sina satsningar på motsvarande "hotspots". I stället är siktet inställt på att utnyttja den högre datahastighet som 3G-telefoni medger.

Teknik med framtid

Men att satsningen på trådlösa nätverk med stor datakapacitet skulle vara på väg att bli överkörd av de kommande 3G-näten tror inte David Larsson på.

- Inte alls, de kommer att behövas. Den dag varenda bensinmack eller Icabutik har ett nätverk, kommer det här att bli stort, säger han entusiastiskt.

- Samtidigt som man tankar bilen kan man tanka datorn med e-posten för att läsa den senare, fortsätter han.

Anders Lignell/TT