- Jag skulle ha stoppat Estonia

Hans mobil var avstängd - annars hade han tvingat färjan kvar i hamn

NYHETER

Den 27 september 1994 stängde sjösäkerhetsdirektören Bengt Erik Stenmark av sin mobiltelefon.

Om den varit påslagen kunde Estoniakatastrofen ha förhindrats.

- Hade jag bara fått samtalet" hade jag självfallet stoppat Estonia, säger han i en ny bok.

säkerhetschef Bengt Erik Stenmark var chef för den sjöfartsinspektör som kontrollerade Estonia före avfärden från Tallinn den 27 september 1994. Men inspektören vågade inte stoppa färjan utan att tala med sin chef - som var på resa. Strax efter midnatt förliste Estonia i det hårda vädret på Östersjön. 859 personer av de 996 ombord omkom.
Foto: NIKLAS MODIG
säkerhetschef Bengt Erik Stenmark var chef för den sjöfartsinspektör som kontrollerade Estonia före avfärden från Tallinn den 27 september 1994. Men inspektören vågade inte stoppa färjan utan att tala med sin chef - som var på resa. Strax efter midnatt förliste Estonia i det hårda vädret på Östersjön. 859 personer av de 996 ombord omkom.

Några timmar innan Estonia gjorde sin sista färd inspekterades fartyget av Åke Sjöblom och Gunnar Zahlée från den svenska Sjöfartsinspektionen.

Allvarliga fel

Inspektörerna fann inte mindre än 14 olika brister på fartyget. Fem var så allvarliga att kaptenen var tvungen att åtgärda dem före avgång - vilket var omöjligt. Men kaptenen ville ändå sätta kurs mot Stockholm.

Åke Sjöblom ringde upp sin chef, sjösäkerhetsdirektören Bengt Erik Stenmark, för att be om råd.

Men Bengt Erik Stenmark var inte i tjänst. Han var på en konferens på Island och hade stängt av mobiltelefonen.

Enligt Bengt Erik Stenmark hade katastrofen kunnat undvikas - bara han hade svarat i telefonen. Bengt Erik Stenmark avslöjar de nya uppgifterna i boken Protokollet, som Svenska Dagbladet tagit del av.

- Hade jag bara fått samtalet från Åke Sjöblom, hade han bara gett mig den information som finns i protokollet, hade jag självfallet stoppat Estonia, säger Bengt Erik Stenmark.

"Inte så svårt"

Journalisterna Susanna Popova och Mats Holm, som skrivit boken, menar att det inte finns någon anledning att betvivla Stenmarks uppgifter.

Stenmark var, enligt boken, känd som en nitisk chef som inte var rädd att stöta sig med rederierna.

- De källor som vi har haft inom verket stöder alla bilden av honom som en väldigt samvetsgrann tjänsteman som inte tvekade att belägga fartyg med nyttjandeförbud om det behövdes, säger Susanna Popova till Aftonbladet.

När författarna frågar hur det rent praktiskt skulle ha gått till att stoppa fartyget svarar han:

- Hur? Jag hade ringt några samtal, så hade det varit fixat. Det där är inte svårt.

- Jag vet inte hur många gånger jag väckts på natten av telefonen som ringt och i andra änden av luren haft någon av mina inspektörer som bett om stöd för att kvarhålla ett fartyg. Åke Sjöblom hade jag ofta haft på tråden i såna ärenden.

Varför har de här uppgifterna inte kommit fram tidigare?

- Min uppfattning är att ingen frågat honom personligen, om hans roll och vad det var som hände. När vi gjorde det fick vi det här svaret, säger Susanna Popova.

Aftonbladet talade i går kväll med Bengt Erik Stenmark. Han säger att Estonia är ett passerat kapitel för hans del.

- Jag hjälpte författarna

med research till en bok. I övrigt är det slut med mina massmediala framträdanden, säger han.

Jens Kärrman