”Motionera minst 30 minuter om dagen”

Läs chattet om övervikt med Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet

NYHETER

Rör dig varje dag, ät mer frukt och grönsaker – och hellre ofta och lite än mycket och sällan.

Det var några av tipsen när sjukgymnasten Maria Hagströmer, nutritionisten Eric Poortvliet och Kamilla Nylund, forskningsassistent på institutionen för preventiv näringslära på Karolinska institutet, i dag chattade med läsarna på aftonbladet.se.

Här är deras svar:

Annalena säger: Hej!

Vilken är den bästa motionen om man vill gå ner i vikt?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Det spelar ingen roll vad man gör. Det handlar mer om att röra sig lite varje dag.

stina30 säger: Vad äter vi för lite av idag? Finns det risk att vi får brist av något näringsämne med våra moderna matvanor?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Vi äter alldeles för lite frukt och grönsaker. Äter vi bara varierat och regelbundet finns i princip ingen risk att råka ut för näringsbrist.

karin32 säger: Tror ni på montignacmetoden? Då kan man äta choklad, dricka vin mm och ändå gå ner i vikt? eller är det en myt att det funkar?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Ja, det är en myt.

Pjåtov säger: Hur många minuter om dan bör man minst motionera?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Minst 30 minuter på en måttlig nivå, det vill säga en rask promenad tex. Men mer är naturligtvis inte fel.

Neijda säger: Hur kommer det sig att vissa kan äta hur mycket som helst, utan att de går upp någonting alls ?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– En väldigt bra fråga. De kanske rör sig väldigt mycket. En del rör sig mycket utan att de vet om det. De kan också ha en hög ämnesomsättning i grunden. Vi alla är ju genetiskt olika. Vad man menar med mycket mat är också olika. Dessutom kanske personen äter mycket, men bra mat.

Kalle säger: Styrketränar ca 4 ggr i veckan. Är noga med att få i mig bra med proteiner och kolhydrater genom kosten. Skulle jag dra nytta av näringstillskott i form av "gainers", aminosyror, kreatin etc?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Nej, ät varierat.

kim säger: Hej Jag har hört att man ska äta 2h timmar innan träning och dricka lite kaffe precis innan för att sätta igång fettförbränningen. Stämmer detta?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Det finns inga bevis för det. Kaffet frisätter fria fettsyror som ger snabb energi.Men effekten är väldigt marginell. Hur snabbt fettförbränningen kommer igång beror mer på hur vältränad man är och vad man ätit.

ma säger: Varför slår BMI ut så fel? Man kan inte enbart gå på längd och vikt.Om man är stor och grov då kan man väll inte gå på BMI ?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Nej, det är helt rätt. BMI fungerar inte så bra på individnivå. En som är stor och muskulös eller gravid tex får för högt BMI, eftersom muskler väger mer än fett.

Måttband är i så fall bättre.

Em_ma säger: hej du!!

jag väger ca 87kg och är 173cm, hur mycket ska man egentligen väga om man e så lång??

snälla hjälp mej, säg hur jag ska göra för att gå ner i vikt...

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Exakt vad du bör väga är svårt att säga. Det beror på vad du trivs med själv. Men du bör nog gå ner lite. Kanske till 75-80 kilo till att börja med. Men det beror som sagt på hur muskulös du är.

Hur du ska bära dig åt är svårt att säga utan att ha träffat dig. Men att ändra små saker i vardagen brukar vara det lättaste att börja med för att befästa goda vanor. Du kanske kan ta hjälp av någon kompis?

GÖRAN säger: Vad gör man när man är överviktig, mår dåligt, psykiskt och inte får någon hjälp/motivation för sitt jobb med att gå ner i vikt?????

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Vill du ha hjälp och stöd utifrån kan det vara en poäng att ringa din vårdcentral. De bör ha en dietist som kan hjälpa till att upprätta ett personligt program.

Det handlar om att hitta saker du trivs med och tycker om att göra istället för att fokusera så mycket på vikten.

My säger: Vad kan man göra för att kroppen inte skall lägga på sig vätska. Har ofta problem med svullnad, speciellt i benen, runt tiden för mens oftast.

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Det är svårt att säga eftersom det kan bero på många olika saker. Jag skulle nästan rådfråga min läkare.

micke säger: Hej!! Min mamma tjatar ganska mycket på att jag äter mycket godis i veckrona,är det stor chnas som 13 åring att bli överviktig eller få andra problem då?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Ja, risken för övervikt finns alltid, men risken att du får hål i tänderna eller näringsbrist på grund av att du ersätter mat med godis, är större.

Goa_brud 16 säger: Hur ska man göra för att gå ner i vikt utan att träna...? Om man, som jag, inte är så förtjust i att träna, hur går man lättast ner i vikt?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Ät mer frukt, grönt och annan kalorisnål mat. Sedan kan du se till att röra dig mer i vardagen, en liten promenad kanske eller gå på disco.

Lasse säger: I perioder avstår jag från att äta helt och hållet, eller åtminstone äter väldigt lite, men det märkliga är att det inte händer någonting med min vikt. Varför då?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Kroppen ställer sig på sparlåga om man äter för lite och behåller då sina fettdepåer.

Harry säger: Hur många kalorier per dag bör en normal människa få i sig?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Det går inte att säga något generellt. Det beror helt på ålder, kön, längd, vikt och hur mycket man rör sig. Är du tex en man mellan 31 och 60 år, har ett stillasittande arbete men aktiv fritid, bör du få i dig cirka 3 100 kalorier. Skulle du inte vara aktiv på fritiden räcker det med 2 600 kalorier.

karin80 säger: Funkar nutrilett eller går man bara upp igen efter avslutad "kur"?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Om man bara tar Nutrilett får man i sig mindre kalorier och går ner i vikt under kurens gång, men när man slutar gäller det att ändra sin normala kosthållning för att bibehålla vikten, annars gå man upp igen.

sothonan säger: Man säger ju att frukosten är dagens viktigaste mål,men själv har jag svårt att äta om jag inte har varit uppe ett par timmar. Påverka det min möjlighet att gå ner i vikt?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Nej, det behöver det inte göra. Bara du äter lite och ofta resten av dagen. Risken med att hoppa över frukosten är att man är jättehungrig till lunch och äter en större portion än nödvändigt.

chatrine säger: Har hört att motion ger effekt först efter 30 minuter. Betyder det att det är bortkastat att träna 30 minuter per dag?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Nej absolut inte! Den bästa aktiviteten är alltid den som utförs. Motion ger alltid effekt på energiförbrukningen. Att man pratar om 30 minuter, beror på en missuppfattning. Redan från start förbränner du både socker och fett, men efter en halvtimme brukar sockret vara slut och då blir fettförbrukningen större. Därför är det bättre att gå i 60 minuter än att jogga i 30 minuter tex

mimmi säger: Ibland känns det som jag förbränner mer och ibland mindre - ändras ämensomsättningen under året?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Själva grundämnesomsättningen ändras inte. Men vi rör oss nästa alltid mer på somrarna än vintrarna.

kool säger: Hejsan! Hur snabbt förbättras hälsan för överviktiga som börjar träna?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Direkt

BIG säger: En kollega till mig hävdar att socker inte kan omvandlas till fett, trots att det innehåller mycket energi. Jag hävdar motsatsen. Vem har rätt?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Du har rätt. Socker kan definitivt omvandlas till fett. Det är just det som händer

fiffi säger: Är det bättre att äta mindre måltider ofta än att äta stora måltider mer sällan?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– JA

godisberoende säger: jag kan inte sluta äta godis, hur mycket jag än försöker. jag har försökt ersätta det med tuggumin och frukt men jag klarar det högst en dag. vad ska jag göra?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Handla aldrig mat när du är hungrig. Ha en fruktskål framme jämt. Drick mycket vatten, ät regelbundet och rejäla mellanmål så slipper du nog det värsta suget. Ofta beror godissug på blodsockerfall.

Charlotte säger: Jag brukar träna med hantlar. Jag har hört att man ska ha ganska tunga vikter, ca 3-5 kg, och göra få repetiotioner. Stämmer detta?

Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet säger:

– Det beror på vad du vill uppnå. Vill du få en uthållig muskel bör du ha ganska lätta vikter och göra många repititioner. Vill du ha en stor muskel ska du ha en så tung vikt att du orkar göra max 6-8 repititioner.

Maria Hagströmer (MH), Ka säger: Nu tackar vi för oss. Det var roligt att chatta med er. Lycka till!

Moderator säger: Vi tackar Maria Hagströmer, Kamilla Nylund och Eric Poortvliet och alla som velat vara med och chatta.