Hakkors på Coca Cola-leksak

Massiv kritik mot läskjättens nya robotfigur

NYHETER

Coca Cola i Asien är i blåsväder på grund av en reklamleksak.

En liten plastrobot med läskjättens namn har också två tydliga hakkors på bröstet.

Kritiker kräver nu att leksaken dras in.

Foto: AP

Det är den lilla röda Robocon-figuren Robowaru som orsakat rabalder.

Leksaken har funnits länge och ser ut som en japansk mangafigur.

På bröstskölden finns två symboler i svart mot röd bakgrund.

Det kan föreställa buddhistiska lyckosymboler.

Men när Coca Cola nu använder Robocon som reklamfigur tolkas tolkas symbolerna som hakkors.

- Det är inte bara en politiskt inkorrekt symbol. Det är ett emblem som symboliserar massmord på 6 miljoner judar, säger Yakkov Kermaier, rabbin i Hongkong.

Leksaken kostar 28 hongkongdollar, cirka 30 kronor, och går att köpa tillsammans med en sexpack Coca Cola.

Läskjätten är fåordig. En talesman säger i ett kort uttalande att leksaken är formgiven enligt mangafiguren Robowarus originaldesign, men har inga kommentarer i övrigt.

På företaget Animation International, som skapat Robowaru, slår man ifrån sig kritiken.

- Symbolerna har inget att göra med någon organisation eller religion, säger Elsie Tsui till nyhetsbyrån AP.

Figuren Robocon skapades av den nu bortgångne Shotaro Ishinomori.

Hans företag Ishimori Pro äger fortfarande rättigheterna för figuren. Där ville man på onsdagen inte heller uttala sig.

Caroline Olsson