- De vill straffa ut oss

Stockholms stad vill höja p-avgiften - och dubbla böterna

1 av 4 | Foto: PER JOHANNESSEN
Ulf Mohlén undviker att ta sin Rover Sterling -99 in till stan. "Det finns alldeles för få parkeringsplatser. Det gäller även kvällstid", säger han.
NYHETER

Dubbelt så dyr boendeparkering.

Fördubblade p-böter.

Högre avgift på p-platser.

Nu går Stockholms stad till frontalangrepp mot bilisterna.

Och snart kommer trängselavgifterna.

Förslaget till chockhöjning av parkeringsavgifterna har fått bilägarna och de politiska motståndarna att rasa.

- Det här är ytterligare ett led i politiken att straffa ut bilisterna i Stockholm, säger Sten Nordin (m).

- Förslaget visar tydligt att socialdemokraterna är ute efter parkeringsbotsintäkterna för intäkternas skull, inte för att få ordning på felparkeringarna.

Efter höjningen kan det kosta mer att felparkera än att köra för fort.

I dag får man böta 700 kronor om man gör sig skyldig till en grov felparkering, till exempel parkerar på ett övergångsställe.

Parkeringsavdelningen föreslår att den summan höjs till 1 500 kronor. Det är mer än man får böta om man kör 20 km för fort på 30-sträcka i stan, eller 25 km för fort på landsväg. Då behöver man bara betala 1 400 kronor.

Beror på politikerna

Om rekordökningen verkligen genomförs beror på politikerna.

- Vi vill ha möjlighet att höja till 1 500 kronor. Om vi sedan utnyttjar möjligheten eller stannar vid 1 000 eller 1 200 kronor blir politikernas sak att avgöra, säger Mikael Forkner, chef för parkeringsavdelningen.

Man nöjer sig inte med att höja parkeringsavgifterna, man vill också dra in parkeringsplatser.

Gator där p-platser riskerar försvinna är i första hand stora affärsgator som Hamngatan, Birger Jarlsgatan, Sveavägen, S:t Eriksgatan, vissa delar av Fleminggatan, Hornsgatan och gator runt Östermalmstorg. På de parkeringsplatser som blir kvar höjs p-avgiften till 50 kronor/timme.

Antalet boendeparkeringstillstånd dras ner, avgiften fördubblas och beläggs med en expeditionsavgift.

Genom att ta bort parkeringsplatser, tidsbegränsa tillstånden att parkera och höja avgifterna vill politikerna och tjänstemännen skapa bättre flyt på gatorna.

- Vi måste prioritera framkomligheten. Det är inte rimligt att nästan varenda gata är kantad av parkerade bilar, säger Mikael Forkner.

Inte höjts sen -96

P-böterna har inte höjts sedan 1996. Både gatu- och fastighetsborgarrådet Roger Mogert (s) och Mikael Forkner tycker att det är dags för en höjning.

- Parkeringsmoralen har blivit mycket sämre. Jag tror att många felparkerar med flit och tar en risk att bli lappad, säger Mikael Forkner.

Sven-Anders Eriksson