Datahaveri stoppade Länsförsäkringar Bank

300 000 kunder drabbades

NYHETER

Ett datahaveri stoppade i dag Länsförsäkringar Bank.

Omkring 300 000 kunder drabbades – och kunde inte använda bankomat, internetbank eller bankkontoren.

– Det är alltid tråkigt när vi inte kan tillhandahålla den service vi ska, säger företagets vd Tomas Johansson.

Datahaveriet slog ut Länsförsäkringar Bank under onsdagen. Det var det centrala systemet som slogs ut och stoppade all verksamhet.

– Telefonbanken har fungerat så att kunderna har kunnat få besked och kontoren har varit öppna så vi har kunnat informera om vad som hänt, säger Tomas Johansson.

Igång under kvällen

Felet lokaliserades snabbt, men det tog tid att få igång banksystemet. Vid 18.30-tiden på onsdagen var man nära att få igång systemet.

– Internetbanken och telefonbanken beräknas komma igång vid 22-tiden i kväll.

Företaget räknar med att problemen ska kunna avhjälpas under kvällen och när de 80 kontoren runt om i landet öppnar i morgon ska allt fungera som normalt.

– Det här har haft högsta prioritet under dagen. Det går fel ibland. Det viktiga i sammanhanget är att man på ett snabbt sätt kan rätta till det.

Mattias Lundell