"Det är korkat med trängselavgifter"

Essingeleden slipper vägtull
- Lidingöborna får betala en tia

1 av 5
Här får bilisterna betala
NYHETER

Ingen vägtull på Essingeleden men Lidingöbilisterna tvingas betala 10 kronor.

Det var strid in i det sista innan majoriteten i Stadshuset kunde enas om trängselavgifterna.

I en månad har s, v och mp bråkat om hur den slutgiltiga planen för införande av bilavgifterna ska se ut.

Däremot var s, v och mp överens om att systemet ska ha två zoner, så att även de som bor och arbetar i innerstaden måste betala.

Förslaget ändrades

Enligt det tidigare tjänstemannaförslaget – som utgör grund för politikernas beslut och som Aftonbladet berättade om 14 april – skulle staden bara bestå av en zon. Det har den rödgröna majoriteten ändrat på.

För Lidingöborna kommer det att kosta 10 kronor att passera den inre zonen som består av broarna norr om Gamla stan, Centralbron och Västerbron.

Den yttre zonen börjar vid tullarna, och består av ett 40-tal vägavgiftsstationer. Att passera den kostar 20 kronor i högtrafik.

En dosa i varje bil registrerar när ett fordon kör genom en betalstation. Videokameror kommer också att filma bilarna.

En knäckfråga har varit om miljövänliga bilar skulle undantas från avgifter. Och det ska de, enligt det beslut som presenterades i går eftermiddag.

1,2 miljarder per år

Trängselavgifterna väntas minska trafiken i rusningstrafik med mellan 10 och 15 procent, och öka kollektivtrafiken med tre procent.

Intäkterna från trängselavgifterna, 1,2 miljarder per år, ska bidra till upprustning av kollektivtrafiken. Att införa bilavgifterna beräknas till 500–600 miljoner kronor.

Det här kommer att hända

Sven-Anders Eriksson