Hemligt register hittades i skoldator

Elev hittade lärarnas kränkande omdömen

1 av 2 | Foto: Ulf Höjer
Alan Matsson.
NYHETER

GNESTA

I skolans dator samlade lärarna omdömen om eleverna. En efter en radades de upp med ord som slagpåse, saknar spärrar, stökig, mobboffer.

– Jag trodde inte det var sant, säger Alan Mattsson, 16, som avslöjade registreringen.

Alan Mattsson går i 9D på Frejaskolan i Gnesta. Han satt vid skolans dator under en lektion när han plötsligt hittade listan.

Klasskamraterna samlades runt datorn och tog med stigande förvåning del av uppgifterna.

Där – på sju sidor i ett ordbehandlingsprogram – fanns hela årskurs åtta uppräknad, alla elever med namn och personnummer – och lärarnas omdömen.

Ord som också flimrade förbi på skärmen var bland annat ADHD, damp, pratig, slagpåse, stökig och mobboffer.

En olycka

Skolans rektor Sten-Åke Domeij beklagar att listan blev offentlig.

– Det var en olycka. Datorn kommer från en lärare här på skolan och tyvärr blev inte hårddisken raderad innan datorn sattes ut till eleverna.

I övrigt försvarar han listan.

– Vi måste ha med viktig elevinformation när vi placerar barn i olika klasser. Och lärarna måste ha information om sina elever. De måste veta att en elev agerar på ett visst sätt på grund av till exempel Aspergers syndrom, säger Sten-Åke Domeij.

Marcus Jakobsson är en av de registrerade eleverna som inte är nöjd med det omdöme han fått från skolan.

Skolan anmäld

– Inga spärrar stod det på mig. Jag tycker det är kränkande, det känns inte bra. När jag frågar lärarna varifrån det kommer säger de att de inget vet, men det är ju lärarna som lämnat informationen. Omdömet kommer i alla fall inte från min mamma.

Rektor Sten-Åke Domeij har själv anmält skolan till Skolverket och väntar sig också besök från Datainspektionen.

Enligt Skolverkets jurist Ingegärd Hilborn är det tveksamt om skolan har rätt att registrera elever.

– Lagen har ett visst utrymme. Men skolan ska ha samtycke från den som registreras och registreringen ska vara kopplad till ett stöd som ges till eleven.

Petter Ovander