Aftonbladet drar ifrån igen

Gapet lika högt som Eiffeltornet – varje dag

NYHETER

Aftonbladet ökar gapet till Expressen.

Nu är vi nästan 103 000 exemplar större - varje dag.

En tidningshög som når lika högt som Eiffeltornet.

Aftonbladet drar ifrån konkurrenterna. Rejält.

I april sålde Aftonbladet 102 600 fler tidningar än Expressen, GT och Kvällsposten tillsammans.

Om man staplar de tidningarna på varandra når högen 321 meter. Det är lika högt som Eiffeltornet i Paris.

- Det är väldigt angenämt att vara chefredaktör för Aftonbladet just nu. Alla pilar pekar uppåt, säger Anders Gerdin.

Sex månader i rad

Sex månader i rad har Aftonbladet dragit ifrån de andra kvällstidningarna. Gapet till enbart Expressen är nu cirka 210 000 exemplar varje dag.

- Efter katastrofåret 2001 har Expressen återhämtat en del av sin tappade upplaga. Trots det ökar vi gapet. Då ska man komma ihåg att det bara är sex år sedan Aftonbladet var mindre. Det är en fantastisk utveckling.

I april sålde Aftonbladet i genomsnitt 448 300 tidningar per dag. Det är 20 800 fler än genomsnittet i april förra året.

- Vi ligger på upplagenivåer nu som vi inte haft på 20-25 år. Som marknadsledare med störst resurser har folk vänt sig till oss när det varit dramatiska nyhetshändelser, säger Anders Gerdin.

Och det starka nyhetsarbetet har fortsatt under våren.

- Bara den senaste veckan har Aftonbladet haft två uppmärksammade egna nyheter. Så vi fortsätter att vara nyhetsledande, konstaterar Anders Gerdin.

Kontakten med läsarna viktig

Många av rubrikerna skapas genom kontakten med läsarna. Tipstelefonen på redaktionen ringer oavbrutet. Några väljer att ringa direkt till chefredaktören.

- Den kontakten är oerhört viktig och en bra kompass för vilken journalistik vi ska göra. 100 procent-kampanjen blev ju ett nationellt folkligt uppror och hamnade till och med i riksdagen. Det är sådan journalistik som är kul att göra och som är uppskattad av läsarna. Så det tänker vi fortsätta med, säger Anders Gerdin.

Fatima Johansson