Sista flygningen med Concorde

Air France tar överljudsplanet ur trafik efter 27 år

SISTA AVGÅNGEN FRÅN PARIS Concorde lyfte i dag i sista avgången från Paris till New York. På lördagen landar planet igen på Charles de Gaulle-flygplatsen, efter den slutliga återfärden över Atlanten till Paris.
Foto: AP
SISTA AVGÅNGEN FRÅN PARIS Concorde lyfte i dag i sista avgången från Paris till New York. På lördagen landar planet igen på Charles de Gaulle-flygplatsen, efter den slutliga återfärden över Atlanten till Paris.
NYHETER

PARIS

För allra sista gången lyfte på fredagen ett Concorde-plan från Paris.

Det rekordsnabba planet, som aldrig blivit någon ekonomisk succé, förpassas nu definitivt till flyghistorien.

Det har den senaste tiden kunnat vara lite knepigt att ta sig fram längs riksväg 17 norr om Paris. Från ett visst ställe har man nämligen en förnämlig utsikt över Charles de Gaulle-flygplatsen. Concorde-fans har dagligen parkerat sina bilar på vägen för att ännu en gång, innan det blir för sent, få se den vita fågeln skjuta iväg upp bland molnen.

Efter 27 år i trafik var det på fredagen dags för den allra sista avfärden mot New York, där landningen som brukligt ägde rum cirka tre timmar senare.

Bland markpersonalen på Charles de Gaulle sågs en och annan tår fällas.

På lördagen landar planet igen på Charles de Gaulle-flygplatsen, efter den slutliga återfärden till Paris.

Första prototypen 1969

Det fransk-brittiska Concorde-planet är ett av 1900-talets stora tekniska äventyr. Det var i mars 1969 som den första prototypen korsade Atlanten för att några månader senare spränga ljudvallen. 1976 började den reguljära trafiken. Det luxuösa Concorde blev snart favoritplanet för stressade affärsmän och världsstjärnor av alla slag.

Ekonomiskt lyckades dock planet aldrig riktigt lyfta. Planet har hela tiden varit betydligt dyrare att flyga än andra plan, och biljettpriserna har därför varit skyhöga. En tur- och returbiljett Paris-New York har på senare tid gått lös på 80 000 kronor.

Kraschade i ett hotell

Concorde lyckades heller aldrig hämta sig efter olyckan för snart tre år sedan, då ett plan kraschade i ett hotell några minuter efter start och 113 personer omkom.

Den allmänna rädslan för terroristdåd efter 11 september-attentaten och krisen inom flygbranschen har ytterligare försvårat situationen och skyndat på beslutet att lägga ner trafiken.

Flygplanens slutdestination blir därför museer på olika håll i världen. Enligt tidningen Le Parisien ska den stenrike chefen fö r Virgin Atlantic, Richard Branson, ha velat köpa British Airways sju Concorde-plan när det engelska bolaget i sin tur lägger ner Concorde-trafiken den 31 oktober. British Airways ska dock ha tackat nej till erbjudandet.

Torun Börtz/TT