Här driver oljan mot stränderna

I dag drabbar naturkatastrofen den skånska kusten

1 av 3 | Foto: drago prvulovic
SVARTA HAVET - I ÖSTERSJÖN Oljebältet har förvandlat Östersjön till Svarta havet. Kustbevakningsinspektör Peter Olsson på KBV286 inspekterar omfattningen av utsläppet. Under tiden fortsätter oljan att läcka ut från vraket efter den kinesiska haveristen Fu Shan Hai.
NYHETER

SIMRISHAMN

I dag är en av de värsta oljekatastroferna i Skåne ett faktum.

Ett tjockt oljebälte kletar ner sandstränderna och naturskyddsområdena vid Sandhammaren.

- Det kan ta flera veckor att få bort oljan, säger Jan Sjölin vid kustbevakningen.

Havet sydväst om den danska ön Bornholm är tjockt av en brun smet. På sina ställen ligger det som smält asfalt ovanpå vågorna.

Oljestanken ligger tung över området och det går bara att vistas en kort stund i området på grund av gaserna.

Från vraket av det förlista kinesiska bulkfartyget Fu Shan Hai drev i går kväll ett 800 meter brett och drygt 1,1 mil långt oljebälte mot den svenska kusten.

"Vi gör allt vi kan"

Fartyget var vid förlisningen lastat med 2 000 ton olja och 60 000 ton av kaliumkarbonat. Gödningsmedlet löses snabbt upp i vattnet och ska inte utgöra någon fara, enligt marinbiologer.

I dag når oljan de naturkänsliga stränderna mellan Sandhammaren och Mälarhus. Hela natten kämpade kustbevakningens miljöfartyg med att samla upp så mycket som möjligt ute till havs.

- Vi gör allt vi kan för att oljan inte ska nå land. Under ett dygn har våra enheter samlat upp 150 ton, säger Peter Olsson vid kustbevakningen.

Olja läckte fortfarande ut från vraket sent i går kväll och i natt anlände ytterligare två svenska miljöfartyg till platsen. Sex svenska, två danska och två tyska fartyg är nu involverade i saneringsarbetet.

Tre fartyg stoppades

Samarbetet med danskarna fungerade inte i början. Det dröjde länge innan danskarna tog beslut om Fu Shan Hai skulle bogseras in på grundare vatten och när fartyget sjönk blev de svenska miljöfartygen inte insläppta på danskt vatten.

De fyra svenska miljöfartygen låg i Simrishamn med frustrerade besättningar. Till slut släpptes KBV 202 in, men de andra tre fick bara arbeta på svenskt vatten.

- Det logiska är att fler fartyg kan ta upp mer olja, säger Jan Sjölin.

På sandstränderna går det att ta upp olja med maskiner, men det är betydligt värre där kusten är stenig.

- Där ska vi försöka lägga ut skyddsduk om det går. I värsta fall måste vi ångtvätta varje sten, säger räddningsledaren Janeric Andersson.

Kan läcka länge

Just nu ligger fåglarna och ruvar, men om oljan når stränderna kan det få förödande konsekvenser när ungarna ska ner till havet. Och badgäster kan räkna med oljeklumpar i vattnet i sommar.

- Det kan läcka ut olja från vraket under lång tid, säger Jan Sjölin.

Klockan nio i går kväll stängdes hamnarna i Skillinge, Brantevik och Kåseberga. I Brantevik arbetade familjen Johansson för att få sin båt klar för sommaren.

- Det här är för jävligt. Nu undrar man om det är någon idé att sätta båten i sjön, säger Tomas Johansson.

Per-Ola Ohlsson