Oljan täcker en mil av kusten

Hamninloppet i Simrishamn ska stängas av med länsar

Saneringarbetet efter båtolyckan vid Bornholm är i full gång, Elin Andersson, Mikael Andersson, Fredrik Kryhl och Martin Hjelt gör lumpen och tar en liten paus i arbetet.
Foto: Andreas Hillergren/ BILDBYRÅN
Saneringarbetet efter båtolyckan vid Bornholm är i full gång, Elin Andersson, Mikael Andersson, Fredrik Kryhl och Martin Hjelt gör lumpen och tar en liten paus i arbetet.
NYHETER

SIMRISHAMN

Svart kletig olja sveper in med varje våg och täcker hela kanten av den flera kilometer långa sandstranden vid Mälarhusen på skånska Österlen.

Redan några hundra meter därifrån känns den skarpa oljelukten.

Oljan gör ett helt osannolikt intrång i den österlenska försommaridyllen. Här avlöser naturreservaten varandra längs en annars nästan kritvit sandstrand. Om några veckor skulle här ha varit fullbelagt av badande människor och stojande barn.

Nu ligger Kustbevakningens sex miljöfartyg några hundra meter utanför stranden och jobbar febrilt för att fånga upp den olja som hela tiden läcker ur vraket. Ovanför cirklar spaningsflyget och marinens helikopter för att ge kollegorna de senaste lägesrapporterna.

Ett 40-tal värnpliktiga har tömt ut närmare 300 säckar med barkbitar och lagt ut presenningar för att försöka fixera oljan så att den ska bli lättare att plocka upp för hand.

Läget bekymmersamt

Läget är bekymmersamt, sammanfattar räddningstjänstens folk.

- Närmare en mil av stranden västerut från Borrby är täckt av olja. Nu rör den sig vidare mot väst in mot Ystad, säger räddningsledare Lars-Erik Larsson.

Till onsdagen har han kallat in ytterligare 200 personer, både fler värnpliktiga och från räddningstjänster.

- Då ska vi också låta militärerna utbilda alla de frivilliga som vill hjälpa till så att de kan få rycka in, säger Larsson.

På kajen i Simrishamn ligger oljefläckiga presenningar beredda att ta emot den olja som borstats upp av Kustbevakningens miljöfartyg.

På gatan skramlar lastbilar med containrar där oljan ska pumpas ut för att köras vidare till soptippen för miljöfarligt avfall.

Tur med årstiden

De sex i besättningen på KBV 047 från Kalmar har just lagt till efter ett dygns sanering.

- Vi tog oljan i säckar först innan vi riktigt förstod hur mycket det är där ute. Vi har ändå tur med årstiden eftersom det 12-13-gradiga vattnet håller oljan mjuk så att vi kan få upp den, säger befälhavaren Berne Nilsson.

Men flyter oljan vidare mot klipporna i det kulturmärkta fiskeläget Kåseberga blir det väldigt besvärligt, säger han.

- Sanden går att sanera med en schaktmaskin, men stenar måste tvättas av och det med rengöringsmedel som inte heller är så miljövänliga kanske.

Minister i helikopter

Miljöminister Lena Sommestad flögs med polishelikopter från Simrishamn ned utmed den skånska kusten för att titta på oljeskadorna.

- Jag vill försöka bilda mig en uppfattning om olyckans omfattning. Som miljöminister blir man förtvivlad när något sådant här händer, sade hon till TT.

- Jag ska försöka få en bild av olyckan och se vad vi kan lära oss vad gäller sjösäkerhet och räddningstjänst.

Sommestad kommer att ta med sig sina kunskaper till miljöministrarnas möte i Bremen denna månad då ministrar från både Östersjö- och Nordsjöländerna möts.

Enligt de senaste uppgifterna hade vinden vänt och fått en mer östlig riktning vilket förändrat strömförhållandena. Simrishamns kommun har därför börjat förbereda en stängning av hamninloppet med hjälp av länsar, uppger Peter Erlöv, miljöchef i Simrishamn.

Oljeutsläpp från fartyg i Östersjön

Sverige har hittills varit förskonat från riktigt stora oljeutsläpp. Här redovisas oljeutsläpp på mer än 100 ton från fartyg i Östersjön 1980-2001.

Bakgrund/ förlisningen

Fakta/ oljetransporter i Östersjön

Britt Ledberg/TT