Svensk seglare såg kollisionen

Man ville inte tro sina ögon - det var fruktansvärt

NYHETER

Seglaren Mats Bergquist, 58, och hans sambo såg på nära håll hur fartyget Gdynia plötsligt girade och körde rakt in i det kinesiska fartyget Fu Shan Hai.

- Vi ropade bägge två: Va fan, är han inte riktigt klok! berättar Mats Bergquist. Man ville inte tro det man såg, det var fruktansvärt.

Mats Bergquist är ett av nyckelvittnena till fartygskollisionen som orsakade den svåra oljekatastrofen.

Hans vittnesmål blir en viktig pusselbit för den danska sjöfartsstyrelsen som håller i utredningen.

Bergquist, till vardags brevbärare, var förra veckan ute på segelsemester.

Strax före klockan 12 på lördagen var han knappt två sjömil norr om nordspetsen på Bornholm.

Girade åt fel håll

Snett bakom såg han både Gdynia och Fu Shan Hai.

- Jag var observant på de två fartygen så att jag skulle kunna hålla mig undan, särskilt för Gdynia som hade kunnat skära vår kurs, berättar han.

Båda fartygen skulle passera Bornholms norra udde. Gdynia hade lämnat sin hemmahamn i Polen och var på väg till Hull i England och Fu Shan Hai var på väg från Ventspils i Lettland till Kina.

Men plötsligt fick Mats Bergquist och hans sambo se hur Gdynia i stället för att svänga västerut runt udden la om kursen åt andra hållet.

- Gdynia gjorde en styrbordsgir på 90 grader. Det var mycket konstigt, helt ologiskt. "Han kommar att gå på!" skrek vi till varandra.

Ett par minuter senare var kollisionen ett faktum. Seglarparet var då en sjömil - cirka 1,8 kilometer från fartygen.

Som en murbräcka

- Gdynia brakade in i det större kinesiska fartyget, krängde och fick mellan 25 och 30 graders slagsida.

Bulben framtill på Gdynia blev som en murbräcka in i sidan på det kinesiska fartyget.

På sin VHF-radio hörde Mats Bergquist ett kort samtal mellan fartygen och sen nödropet:

"Mayday, mayday, mayday""

- Som jag har förstått det så var det inte någon kommunikation mellan fartygen tidigare. Det är konstigt för när man ligger så nära brukar man kommunicera.

Efter kollisionen såg seglarparet hur Gdynia backade loss.

- Han girade ut och när vi fick se den intryckta fören riktad mot oss blev vi riktigt oroliga och tänkte att det handlar om någon som är vansinnig. Sånt här gör man bara inte.

Blodprov togs av polisen

Polisen från Bornholm kom snabbt ut och tog blodprover på kaptenerna på de båda fartygen.

- Ingen av skeppsförarna var påverkad. Inte heller besättningen, säger vicekommissarie Jens-Ole Mogensen vid Bornholmspolisen.

Enligt danska sjöfartsstyrelsen finns det inga tecken på att något av fartygen skulle haft fel på sina navigations- eller styrsystem.

- Det indikerar att det måste ha varit andra fel, säger Knud Skaareberg Eriksen, chef för utredningsenheten vid sjöfartsstyrelsen.

Den mänskliga faktorn?

- Ja.

Är någon misstänkt för brott?

- Jag säger inte mer än det jag har sagt.

Jan Timmermann, Fu Shan Hais nordiska redare, skyller kollisionen på Gdynia.

- Ja, helt klart, säger han. Det verkar totalt vansinnigt. Vår besättning och vårt fartyg har betett sig helt normalt.

Svår rättsstrid att vänta

Aftonbladet har förgäves sökt ledningen för Gdynias rederi.

Samtidigt som orsakerna till olyckan nu utreds av myndigheterna så börjar en strid på ett helt annat plan. I ena ringhörnan står 70 000-tonnaren Fu Shan Hai med rederiet Cosco och i den andra 5 000-tonnaren Gdynias rederi Euroafrica shipping lines.

- Den stora grejen nu gäller ersättning för fartygen, lasten och skador. Det handlar om 100-tals miljoner kronor, säger kriminalinspektör Karl Rosberg, sjöutredare vid länskriminalen i Skåne.

Richard Aschberg