Ostindiefararen Götheborg sjösattes

1 av 3 | Foto: SCANPIX
NYHETER

STOCKHOLM

När vitt bottenskrov mötte älvens grönblå vatten, började Götheborg sin resa in i historien.

För första gången på 200 år gick en ostindiefarare av stapeln igen och 10 000-tals på kajer och pirer smektes av vingslag från förr.

Klockan 11.06 på nationaldagen började hon en 28 sekunder lång resa ned i sitt rätta element.

Där neg hon så skönt som en drottning i det glittrande vattnet, inför kungapar och prins och gled ut i Röda bolagets bogserbåtars trygga famn.

Vid Majnabbe på andra sidan älven, låg en gigantisk Tysklands-färja och med den som fond blev ostindiefararen plötsligt så liten.

Bakom henne gapade skeppshallen nu plötsligt mörk och tom, och längst ner vid vattenkanten stod blåklädda byggare och lyfte på hjälmarna och tog lite av ett farväl efter över åtta års utmaning och arbete i gamla hantverkstraditioner.

Doften av ek och tjära dröjde kvar men de dånande hammarslagen satt nu bara kvar i väggarna.

- Jag har varit timmerman här i fyra år och varit med och tillverkat fartyget. Det här är ett stort ögonblick, sade Lasse Boström under en blå hjälm.

Folkvandringen ut till varvsområdet Terra Nova på Hisingen började i ottan och i västlig vind och soligt väder fylldes alla upptänkliga ytor av åskådare. Till lands, till sjöss och i luften.

"Nervöst"

Kungaparet och prins Carl Philip anlände i älvbåten m/s Hamnen en trekvart före sjösättningen och steg i land till körtoner av Evert Taubes Så skimrande var aldrig havet.

Kyrkoherde i Lundby församling, Alf Österström, välsignade ostindiefararen och kungen överlämnade dess flagga till en stolt skeppsbyggmästare Joakim Severinsson.

Den två meter långa stoppstocken i ek sågades av, trossar drogs ut till bogserbåtarna och säkerhetslåsen under förskeppet skars loss och klockan var 11.

- Det var nervöst. Väldigt nervöst, sade Svenska Ostindiska Companiets vd Jörgen Gabrielsson.

Efter fem minuter tog varvs- och anläggningsansvarige Sven-Göran Svensson fram släggan och gav ostindiefararen Götheborg den sista skjutsen.

Klockan 11.06 gick 530 ton tung träbåt av stapeln och 28 sekunder senare låg hon och guppade så fridfullt i vattnet under publikens ohöljda förtjusning och i blå rök efter kanonsaluterna.

Kungen ville inte uttala sig för någon i det massiva pressföljet, men i ett pressmeddelande önskade han Götheborg lycka till på de sju haven.

"Jag kommer att fortsätta att följa dess öden efter det att jag haft äran att sjösätta henne i Göteborg i dag", hette det i det kungliga pressmeddelandet.

Direktsändning

Varsamt bogserades sedan fartyget nästgårds till en docka där hon ska ligga i ungefär en vecka.

Sedan tas hon tillbaka till en kajplats i omedelbar närhet till byggplatsen.

- Det är nu jobbet börjar, med utrustning och färdigställande, sade Jörgen Gabrielsson.

Götheborg III, som hon formellt heter, får Göteborg som hemmahamn och ska få tre master med rår och fyrkantiga råsegel med nästan 2 000 kvadratmeters segelyta.

Till detta kommer all teknisk utrusning ombord.

Förutom direktsändning i svensk tv, så direktsändes sjösättningen till Kina.

Omkring 450 miljoner personer hade möjlighet att följa den historiska händelsen i Göteborg på nationaldagen.

Göran Sjögren/TT