BK-tågs vd: Det hade kunnat sluta värre

NYHETER

Persontåget stod stilla på stationen när det rammades av godståget. Hade tågen mötts i full fart hade konsekvenserna kunnat bli ödesdigra.

– Det var naturligtvis bra att det hände där det hände. Hade vi mötts i fart ute på linjen hade skadorna blivit mycket värre, säger BK-tågs vd Rolf Thorwald till aftonbladet.se

BK-tåg kör trafiken på järnvägen mellan Nässjö och Halmstad. På söndagen satte de in ett helt nytt tåg i trafiken och gick samtidigt över till en ny tidtabell.

– Att byta tidtabell är ett omfattande arbete som sker i samarbete med Banverket och som pågår i flera månader, säger Rolf Thorwald.

Hade kunnat sluta mycket värre

Rolf Thorwald är lättad över att ingen omkom vid den svåra olyckan. Ett antal omständigheter bidrog till att ingen dog, den svåra kraschen till trots.

– Dels var ju godståget olastat och dels stod vårat tåg stilla. Hade det rört sig om ett fullastat godståg och om vårat tåg hunnit lämna stationen så är det ganska enkel matematik att räkna ut vad som hade kunnat hända.

Enligt Rolf Thorwald brukar ett godståg som frontalkolliderar med ett lättare tåg "klättra" och hamna ovanpå på det andra tåget vilket orsakar stor förödelse.

– Men nu sköts persontåget bakåt i stället, det spårade heller inte ur.

Vilka konsekvenser får olyckan för BK-tåg?

– Ekonomiskt så är det en försäkringsfråga och det brukar ta tid. Kortsiktigt måste vi lösa trafiken på sträckan med ersättningsbussar och liknande och det tittar vi på just nu.

Hur lång tid det dröjer innan tågtrafiken kan återupptas är osäkert.

– Eftersom det var en så pass allvarlig olycka sköter Statens haverikommission utredningen och till att börja med måste de avsluta sitt arbete på platsen, säger Rolf Thorwald.

Flera allvarliga tågolyckor under senaste åren:

Rickard Westman