De kastades runt i vagnen

Tåget stod stilla vid kraschen - det räddade passagerarna

1 av 3 | Foto: Banverket och TT
NY tidtabell kan vara orsaken I söndags infördes sommartidtabell. Krångel med rutinerna i samband med detta kan ha lett till kraschen där ett 20-tal personer fick föras till sjukhus.
NYHETER

HOK

Passagerartåget stod stilla när det rammades av godståget.

Det räddade sannolikt passagerarnas liv.

- Hade tågen mötts i full fart hade det slutat mycket illa, säger Rolf Thorwald, BK Tågs vd.

Vid lunchtid i går stannade passagerartåget till vid den obemannade perrongen i Hok, på sin väg från Nässjö till Halmstad.

De drygt 20 passagerarna reste med en ny dieseldriven motorvagn som togs i bruk i söndags.

På grund av det nya tåget stod Per-Göran Lindell, granne med järnvägen, i sitt sovrumsfönster.

- Jag stod och kikade på de nya vagnarna. Då hörde jag att det kom ett tåg från andra hållet. Jag tänkte att det kan inte vara möjligt, det finns ju bara ett spår, berättar han för Aftonbladet.

- Men så hörde jag tjutet från bromsarna. Sedan small det.

Våldsam krasch

Kraschen blev våldsam. Passagerarna slungades ur sina stolar och kastades huller om buller i vagnen.

Elisabeth Berglund bor 200 meter från järnvägen. Hon hörde smällen och kom till olycksplatsen några minuter efter kraschen.

- Helt tyst var det. Precis knäpptyst. Det var skitäckligt, berättar hon.

- Det låg massor av folk här på gräset. Ett barn gallskrek när de bar ut en kvinna, antagligen hennes mamma.

15 ambulanser, 25 man från räddningstjänsten, två sjukvårdslag och åtta poliser fanns snabbt på plats.

- Några tog sig ur tåget på egen hand. Andra låg kvar inne i tåget när vi kom dit. En del blödde. Inledningsvis var det kaotiskt, säger Fredrik Björnberg, brandingenjör vid räddningstjänsten i Vaggeryd.

Alla till sjukhus

Alla passagerare och personalen på tågen fördes till olika sjukhus. De flesta fick åka hem under eftermiddagen och kvällen.

Sent i natt vårdades en 27-årig kvinna för allvarliga, men inte livshotande, skador på länssjukhuset i Jönköping. Ytterligare 7 personer blev kvar på olika sjukhus över natten.

När Aftonbladet i går kväll talade med några som varit inblandade i räddningsarbetet var de, med några timmars perspektiv på olyckan, lättade.

- Ibland spelar tillfälligheterna en i händerna även när det går dåligt, säger Rolf Thorwald.

Så undveks katastrof

Utan fyra lyckliga omständigheter hade olyckan sannolikt kunnat bli en av de värsta tågkatastroferna i Sverige någonsin.

Persontåget stod stilla.

- Hade tågen mötts i full fart hade det slutat mycket illa. Det handlar om enorma krafter, säger Rolf Thorwald.

Godståget var olastat. Hade tåget haft last hade det fullastade tåget sannolikt hamnat ovanpå det lättare tåget och orsakat stor förödelse.

Olyckan inträffade på en station.

- Det gjorde det mycket lätt att få fram hjälp snabbt. Det finns gott om otillgängliga platser efter banan, säger Bengt Netterström vid Jönköpingspolisen.

Persontåget var nytt. Trots en rejäl smäll är skadorna på vagnen mycket begränsade.

41 dog i den värsta tågolyckan i Sverige

Jens Kärrman