Sträckan saknar säkerhetssystem - därför kunde olyckan hända

NYHETER

Bristande kommunikation och ny sommartidtabell.

Det kan vara orsakerna till den svåra tågolyckan i går.

Med det automatiska säkerhetssystemet ATC hade den aldrig inträffat.

På sträckan mellan Nässjö och Vaggeryd sköts tågtrafiken manuellt.

Tågklarerare i de två orterna håller kontakten med varandra och ger klartecken för tågen att starta och stanna.

Något gjorde att kommunikationen klickade i går.

En annan faktor som kan ha ställt till problem är nya tidtabeller som infördes i söndags.

Lovar att undersöka

- Rutinerna kan ändras vid ett tidtabellsskifte. Det är en aspekt som är värd att titta närmare på, säger Ove Andersson, chef för Järnvägsinspektionen som utreder olyckan parallellt med Banverket och Statens haverikommission.

Med det automatiska säkerhetssystemet ATC, som finns på de mest trafikerade järnvägssträckorna i landet, hade olyckan aldrig inträffat. Systemet för-hindrar automatiskt att två tåg kör in på samma sträcka och kolliderar.

- Fler sträckor borde få ATC, speciellt vid de stora stationer som i dag saknar systemet. Där är man beroende av den mänskliga faktorn och det är inte bra. Visst kostar det pengar men allt handlar om vad man prioriterar, säger Ove Andersson.

Hur mycket det skulle kosta att bygga ut ATC i hela landet kan ingen svara på. Men det handlar om väldigt mycket pengar. Banverket vill förbättra sträckan där gårdagens olycka inträffade och ska satsa närmare en halv miljard kronor på underhåll av spåren mellan Nässjö och Halmstad.

För dyrt att bygga ut

Att bygga ut ATC i hela landet har Banverket i dag inte råd med. Verket hoppas dock på statliga miljarder nästa år.

- Regeringen fattar beslut i december, men det är osäkert om det finns pengar, säger Thorsten Alm på Banverkets pressavdelning.

Andreas Utterström