MIRAKLET

1 av 2
UPP OCH NER I SKOGEN Det var inte mycket kvar av flygplanet efter kraschen bland träden. Två män satt fastklämda i vraket när räddningspersonalen kom fram. De båda kvinnorna ombord hade tagit sig ut själva. På bilden ser man flygplanets stjärtparti.
NYHETER

Flygplanet med de två kärleksparen flög in i en stolpe just före landningen.

Kraschen blev fruktansvärd.

Som genom ett mirakel kom de levande ur planet.

Planet voltade just före landningen på Tullinge flygplats utanför Stockholm och landade på taket. Vrakdelar, skor och bråte låg runt det lilla som återstod.

Två kvinnor, 33 år gamla, tog sig ur planet själva. En av dem låg på andra sidan landningsbanan när ambulanspersonalen kom.

- Hon var troligtvis på väg att hämta hjälp, säger räddningsledaren Lars-Göran Uddholm.

Två var fastklämda

De andra satt fast och behövde hjälp av räddningspersonalen.

En av passagerarna, en 40-årig finsk man, skadades allvarligt. Han fördes med ambulanshelikopter till Karolinska sjukhuset i Solna. Läget var sent i går allvarligt men inte livshotande.

Piloten, en 37-årig svensk man, var svårt chockad, blodig och hans ena arm var bruten. De två kvinnorna hade hjärnskakning och lindrigare benbrott.

Kom från Danmark

Planet, en Rockwell Commander från 1976, kom från Roskilde i Danmark. Det hade vinden i ryggen när det gick ner för landning på Tullinge flygfält utanför Stockholm.

Enligt uppgift till Aftonbladet har piloten uppgett att han känt en kraftig kastvind från höger när han försökte landa. Han avbröt landningen och gasade för att göra ett nytt försök.

Då tappade han kontrollen och flög rakt in i en lyktstolpe. Planet snurrade runt och kraschade in i skogsdungen.

Polisen har minst ett vittne till händelsen.

Flera erfarna flygare som var på platsen säger att vindarna ofta är ett problem på Tullinge flygplats.

- Han är en erfaren pilot, men man vet aldrig vad som kan hända. Vad som helst kan gå fel, säger Berndt Eriksson, en av medlemmarna i Botkyrka flygklubb som ansvarar för flygplatsen.

- Olyckan är otroligt märklig. Man ska landa i motvind, säger Fredrik Brandel, styrelseledamot i flygklubben.

För att utesluta att piloten var alkoholpåverkad togs blodprov som skickades till Statens kriminaltekniska laboratorium.

Johan Bergqvist, Nils Olauson