Outlet i Sverige - därför funkar det inte

Svårt att göra fynd - priserna är för höga

NYHETER

Outlet = billigt = myt.

Fyra av sju slumpvis utvalda varor är dyrare i outlet-byn än i ordinarie butiker i stan.

- De svenska lågpriserna

är alldeles för höga, säger Fredrik Bergström, vd för Handelns utredningsinstitut.

UNDANTAG Tomas Lennberg, försäljningsansvarig för Dobber i Sverige, tror att det krävs ett välkänt märke för att kunderna ska komma.
Foto: TOMMY MARDELL
UNDANTAG Tomas Lennberg, försäljningsansvarig för Dobber i Sverige, tror att det krävs ett välkänt märke för att kunderna ska komma.

I länder som USA, Tyskland och Italien finns en lång tradition av så kallad outlet-försäljning. Förra säsongens varor, kollektionsprover och restlager slumpas ofta bort.

Kom för några år sedan

I Sverige introducerades konceptet för några år sedan men många av outletbyarnas butikslokaler gapar tomma eller har varor som aldrig når ordinarie butiker och många har slagit igen.

Senast i raden att floppa är Freeport utanför Göteborg samt Arlanda Outlet.

- Investerarna har stirrat sig blinda på USA. Problemet är att vi knappt har någon egen produktion i Sverige - förutom av potatis - och eftersom volymerna saknas blir det aldrig något riktigt prisras, säger Fredrik Bergström på Handelns utredningsinstitut.

- I Sverige kan man i princip handla liknande varor till samma pris på andra ställen. Varför då åka flera mil utanför stan? säger han.

I Barkarby utanför Stockholm ligger en av landets få fungerande outletbyar.

Under Aftonbladets besök är det relativt glest mellan kunderna, turisterna - och mellan fynden.

Ingen stor prisskillnad

Av sju slumpvis utvalda varor är fyra stycken dyrare än i ordinarie butiker i Stockholm. En vara kostar lika mycket och en är 9 kronor billigare. Det är egentligen bara en cd-skiva som, 40 kronor billigare, känns som ett fynd.

En av få butiker med gott om kunder är Dobber, som funnits sedan starten 1997.

- Att just Barkarby går bra tror jag beror på att det var den första outletbyn, i dag kommer folk av ren vana, säger Tomas Lennberg, försäljningsansvarig för Dobber i Sverige.

Efter sex år i outletbranschen tror han sig ha förstått svenskens köpmönster.

- Kunden vill känna igen märket. Butikerna som slagit igen har ofta haft märken som ingen känt igen. Sedan kan det vara glest mellan kunderna men de som köper köper mycket, inte en tröja utan tio.

Fredrik Bergström menar att priserna måste bli extremt låga för att svenska konsumenter ska orka bry sig, och särskilt i huvudstaden som är höglöneområde.

- Där ser vi att till exempel Ica Maxi går mycket bra fast de inte är billigast.

Undersökningar visar att Stockholmskunden är beredd att betala för fräscha lokaler, service och bra öppettider. Enligt Handels utredningsinstitut har branschen få riktiga lyckokast.

Shoppar loss hos Boss

- Höganäs keramik i Skåne och Tigers fabrik i Vingåker fungerar bra och den stora vinnaren är Ullared som lyckas köpa upp stora partier och därmed pressar priserna, säger Fredrik Bergström som själv shoppat loss i den tyska Boss-fabriken utanför Stuttgart.

- Där fanns kostymer med något mindre fel i fodret för en femtedel av butikspriset.

Britt Peruzzi