"Informations- behovet är akut"

NYHETER

SSI vill att deras budskap ska bli lättare att förstå.

Därför får pr-byrån Kreab göra jobbet.

- Det kan vara svårt för tjänstemän att förenkla ett komplicerat budskap, säger generaldirektör Lars-Erik Holm.

I juni förra året upprättade Statens strålskyddsinstitut, SSI, ett vetenskapligt råd med uppdrag att bevaka forskningen kring mobiltelefoni och hälsorisker. Rådet beräknas komma med sin rapport i slutet av året.

Men för SSI är det bråttom.

- Informationsbehovet har blivit akut i samband med 3G-utbyggnaden, säger Lars-Erik Holm.

Varför måste ni ta hjälp av en pr-byrå?

- Vi är en liten myndighet och måste upphandla extern kompetens när vi ska göra en extrainsats av det här slaget. Det viktiga är att det är myndighetens kunskap som förs ut.

Det finns mycket forskning som pekar på hälsorisker. Varför ingår inte de rönen i er information?

- Vi måste agera efter det vi vet i dag och då kan vi säga att det inte finns några risker. Samtidigt är vi medvetna om att vi inte vet allt i dag.

Varför just Kreab?

- Det var bara de som kom in med ett förslag. Jag vet inte varför det inte var intressant för andra.

Finns det inte en risk att era slutsatser blir mindre tillförlitliga när de presenteras av en pr-byrå?

- Jag tror inte det. Hos oss är det en fyra, fem personer som ska tillgodose hela Sveriges behov av att få svar på frågor om strålning. Då tror jag att folk förstår att man måste upphandla några som är kommunikatörer.

Initiativet till kampanjen kom från Kreab - inte från er?

- Vi hade redan pratat om att göra något sådant här. När de tog kontakt med oss efter "Uppdrag granskning" tyckte vi att vi kunde diskutera med dem. Men vi gjorde upphandlingen enligt konstens alla regler.

Elisabeth Lindham