Rekordsommar för Aftonbladet

Upplagan i juli den största på 34 år – och nätet går med vinst

NYHETER

Aftonbladet fortsätter att stärka sin position på den svenska tidningsmarknaden.

Tidningens upplaga under juli blev den största på 34 år.

- Det är historiska upplagetal, säger Anders Gerdin, chefredaktör för Aftonbladet.

Inte sedan Neil Armstrong satte ner foten på månen i juli 1969 har Aftonbladet sålt fler tidningar under en julimånad.

Trots att förra sommarens fotbolls-VM var en storsäljare och lockade läsare över hela landet har Aftonbladet lyckats sälja drygt 12 000 fler exemplar i år än förra sommaren.

- Det är historiska upplagetal som vi nu tar med oss in i en spännande kvällstidningshöst, säger Anders Gerdin.

Aftonbladet redovisade på torsdagen en vinst på 112 miljoner kronor efter finansnetto för det första halvåret i år. Det ska jämföras med 93 miljoner kronor under samma period förra året.

- Vi har klarat oss mycket bra i konkurrensen om annonsörernas pengar. De fortsatta upplageframgångarna för Aftonbladet har starkt bidragit till resultatet, säger Rolv Ryssdal, vd för Aftonbladet Hierta AB.

Rekord på webben

Även Aftonbladet Nya Medier AB går mycket bra. Under juli i år hade sajten drygt 3,5 miljoner unika besökare. Det innebär en ökning med hela 23 procent sedan förra året.

Aftonbladet Nya Medier redovisar nu även en vinst för det första halvåret i år, för första gången sedan internetkraschen 2001.

Detta samtidigt som resten av internetbranschen fortsätter att dras med stora lönsamhetsproblem.

– Det är en stor framgång att vi nu på nytt är ett lönsamt företag. Och det beror på hårt arbete både på den journalistiska och den kommersiella sidan, säger aftonbladet.se:s chefredaktör Kalle Jungkvist.

– Att vi under juli, som är den svagaste månaden på nätet, ändå når 3,5 miljoner unika besökare är helt fantastiskt.

Störst - även i radion

Även Aftonbladets radio noterar rekordsiffror tillsammans med Rix FM. Under det andra kvartalet i år har Rix MorronZoo 100 000 fler lyssnare än Sveriges Radios konkurrentprogram P3 Morgon.

Under hela morgonen sänder Aftonbladet nyheter en gång i halvtimmen i Rix MorronZoo.

– Det är enormt roligt att lyssnarna uppskattar Aftonbladets nyheter även i radion, säger Fredrik Lindén, på tidningens radioredaktion.

– Vi har bevisat att det går att göra kvällstidning även i radio.

Åsa Asplid, Fredrik Rundkvist