Tack, läsare – ni gör oss XL

Aftonbladets upplaga slår rekord - och vinsten ökar

AFTONBLADETS SUPERSOMMAR Aftonbladets anställda jublar efter beskedet om den högsta juliupplagan sedan 1969. Och nu satsar Aftonbladet på att bli extra stort med satsningen på rosa Sportbladet XL på måndagar - en dubbelt så tjock sportbilaga med fokus på fotboll, svensk och internationell.
Foto: MATS STRAND
AFTONBLADETS SUPERSOMMAR Aftonbladets anställda jublar efter beskedet om den högsta juliupplagan sedan 1969. Och nu satsar Aftonbladet på att bli extra stort med satsningen på rosa Sportbladet XL på måndagar - en dubbelt så tjock sportbilaga med fokus på fotboll, svensk och internationell.
NYHETER

Aftonbladet slår rekord - igen.

Upplagan i juli var den största på 34 år.

Och vinsten för första halvåret är den största någonsin.

Aftonbladets vd Rolv Ryssdal och chefredaktör Anders Gerdin.
Foto: MAGNUS SANDBERG
Aftonbladets vd Rolv Ryssdal och chefredaktör Anders Gerdin.

Semestrande svenskar gillar Aftonbladet. Under juli sköt upplagan i höjden med 12 100 exemplar jämfört med förra sommaren.

- Det är oerhört glädjande att vi har lyckats slå förra årets upplaga trots att det var fotbolls-VM då. Det trodde jag var omöjligt, säger chefredaktör Anders Gerdin stolt.

Förtroendet från läsarna är rekordstort. Varje dag valde 477 000 tidningsköpare Aftonbladet. Det är den största juliupplagan sedan Neil Armstrong tog mänsklighetens första steg på månen 1969.

- Det är inte vi som ska sätta betyg på Aftonbladet. Det gör läsarna varje dag och vi är fantastiskt glada och tacksamma över det betyg vi har fått i juli, säger Anders Gerdin.

"Vi jobbar rätt"

Även annonsörerna väljer Aftonbladet. Det gångna halvåret är det bästa någonsin för Aftonbladets annonsavdelning. I juli växte annonsintäkterna med 40 procent jämfört med förra året.

- Det beror på att vi har en så stark produkt. Och det gäller att vara bäst inom sin kategori. För oss är det en bekräftelse på att vi jobbar rätt, säger Aftonbladets vd Rolv Ryssdal.

Tack vare upplageframgångarna och de växande annonsintäkterna kan Aftonbladet redovisa ett kraftigt förbättrat resultat.

För årets första sex månader stannade resultatet efter finansnetto på 112 miljoner kronor. Det är 19 miljoner mer än samma period förra året.

Omsättningen har ökat från 896 till 919 miljoner.

- Det ger oss flexibilitet att satsa på nya saker, säger Rolv Ryssdal.

"En modig tidning"

Enligt Karl-Erik Gustafsson, professor i massme-dieekonomi på Handelshögskolan i Göteborg, beror framgången på att Aftonbladet är en modig tidning som vågar satsa på nya saker.

- Förnyelsen går över hela linjen. Mycket av framgången beror på den konsekventa satsningen på bilagor, men förnyelsen gäller även de olika avdelningarna. Dessutom är bredden på krönikörer en styrka, säger han.

Det senaste i raden av nysatsningar är Sportbladet XL på måndagar. En dubbelt så tjock sportbilaga med fokus på svensk och internationell fotboll.

Framgången bottnar även i att Aftonbladet har en äkthet, menar Karl-Erik Gustafsson.

- Styrkan är att man är en äkta kvällstidning och inte skäms för det.

En tredje förklaring är att Aftonbladet har behållit sitt låga pris.

- Aftonbladet har förbättrat sin ekonomi utan att behöva höja priset. Om man ser till vad man får för pengarna är det egentligen ett oförskämt lågt pris.

Även aftonbladet.se har anledning att känna stolthet idag. Under juli, årets svagaste månad för nättidningar, ökade antalet unika besök med 22 procent jämfört med föregående år.

Lönsam nättidning

Även ekonomin har vänt för Aftonbladet Nya Medier som visar svarta siffror för första halvåret.

- Vi är mest stolta över att vi nu är ett lönsamt företag, säger Kalle Jungkvist, Nya Mediers chefredaktör.

Sommarens framgångar innebär inte att Aftonbladet slår sig till ro. Nya satsningar är på gång.

- En hel del överraskningar vad gäller våra bilagor väntar i höst. Men mer vill jag inte avslöja, säger Anders Gerdin.

Schibstedtkoncernens andra svenska tidning, Svenska Dagbladet, gjorde också ett mycket bra första halvår.

För första gången på många år kan man redovisa en vinst för första halvåret - nio miljoner kronor.

Kolla – så här bra går detför Aftonbladet

Elisabeth Lindham