Rösten visar om du ljuger

Lögndetektor avslöjar försäkringsfuskare

NYHETER

LONDON

Brittiska försäkringsbolag använder lögndetektorer för att spåra försäkringsbedragare. Vid samtalet läses rösten av för att se om anmälaren ljuger.

Men lögndetektorn sågas av svenska försäkringsbranschen.

STRESS GER UTSLAG Om försäkringskunden är stressad ger det utslag på datorskärmen. Det kan betyda att kunden ljuger.
Foto: KERRY FURBER
STRESS GER UTSLAG Om försäkringskunden är stressad ger det utslag på datorskärmen. Det kan betyda att kunden ljuger.

Bolaget HBOS (hypoteksinstitutet Halifax och Bank of Scotland) är det första som testar lögndetektorer på kunder som anmäler förluster och har hemförsäkring.

Infördes förra året

Förra månaden började det mindre bolaget Admiral Insurance att testa detektorer på kunder som har bilförsäkring.

Det första brittiska bolaget som införde tekniken, Highway Insurance, började använda lögndetektorer tidigt förra året.

I USA har flera bolag infört tekniken. Anledningen heter förstås pengar.

Brittiska försäkringsbolag tror att vart tionde krav är helt falskt och vart tredje är överdrivet på något sätt.

Sammanlagt räknar de olika brittiska bolagen att man förlorar cirka 13 miljarder på falska och felaktiga krav.

Å andra sidan är många brittiska försäkringstagare så missnöjda med sina bolag att nära hälften, 47 procent, säger att de gott kan tänka sig att lura sitt försäkringsbolag.

- Vanliga kunder har inget att oroa sig för. Om vi kan få ned antalet bedragare så blir premierna lägre och alla vinner, säger Mark Hemingway, talesman för HBOS, till Times.

Men försäkringsbranschen i Sverige är skeptisk till den brittiska modellen.

- Det är definitivt inget jag kan tänka mig, säger Claes Caroli, utredningschef på Trygg-Hansa.

- Det är ingen idé vi ägnat någon större uppmärksamhet, säger Margareta Lindkvist vid försäkringsförbundet, de svenska försäkringsbolagens branschorganisation.

Lögndetektor som används i Storbritannien analyserar kundens röst. Är den stressad ges utslag på en dataskärm.

En magkänsla

- Vi ger helt enkelt skadereglerare en teknisk möjlighet som hjälper dem vid den rena magkänslan som de har, säger Kerry Furber, vd på företaget Digi Log som ligger bakom utrustningen.

- I Skandinavien har vi en mer pragmatisk inställning. Vi försöker identifiera dem som lurar oss, men har andra system. I grunden tror vi på att våra kunder är ärliga, säger Claes Caroli på Trygg-Hansa.

Leif Kasvi, Petter Ovander